اخبار

ایرانشناسان اسپانیا با سفیر کشورمان دیدار کردند

گروهی از فعالان و نخبگان فرهنگی، علمی، رسانه ای و ایرانشناسان اسپانیا با رضا زبیب سفیر ج.ا.ایران در مادرید دیدار کردند.

،در این نشست که با هماهنگی رایزنی فرهنگی سفارت انجام شد، دکتر احمدی رایزن فرهنگی ج.ا.ایران با معرفی حاضران، از تلاش های ارزنده آنها در تقویت روابط فرهنگی دو کشور در حوزه های رسانه ای، هنری و ایرانشناسی قدردانی کرد. 

سفیر ج.ا.ایران با ابراز خرسندی از دیدار با این گروه از فرهیختگان فرهنگی و تاکید بر اهمیت تلاشهای ارزنده آنها در تقویت روابط فرهنگی دو ملت، رویکرد فرهنگی ج.ا.ایران را تشریح کرد.

سفیر ج.ا.ایران با اشاره به تلاش گفتمان غربی برای فراگیر کردن سلطه زندگی مجازی در قالب دوره «پسا حقیقت»، بیان داشت روایت سازی از حقایق موجود، راهکار برجسته در این رویکرد است. سیاه نمایی درباره ملت ها و کشورهایی مانند ایران، در این بستر تولید می شود لذا نقش ارزنده اندیشمندان در ارائه روایت واقعی اهمیت دوچندانی دارد. ایران کشوری با ارزش های بومی و فرهنگی است که در تلاش دارد در قالب همین ارزش ها، مسیر توسعه خود را تعریف کند.

زبیب در ادامه سخنان خود اظهار داشت معتقدیم روابط میان ملت ها از طریق مفاهیم و ارزش های والا مانند صلح، عدالت، دوستی و احترام متقابل پایدار خواهد بود. بیش از 400 سال روابط دوستانه اسپانیا و ایران نمونه ای از این رویکرد است لذا تقویت این روابط مسئولیت مشترک ما است اما بار اصلی این مهم، بر عهده اندیشمندان در حوزه فرهنگ و رسانه است چون رکن اصلی این روابط، در واقع فرهنگی است. و به همین دلیل از شما دعوت می کنم کمک کنید تا روایتی ایرانی-اسپانیایی بر اساس واقعیت بسازیم که بتواند در خدمت منافع مشترک باشد. واقعیت آن است که روایت موجود از ایران، یک روایت آمریکایی است. این روایت به شدت سیاسی و تا اندازه زیادی سطحی است، پس نمیتواند به منافع دو ملت کمک کند.

سفیر ج.ا.ایران در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت ج.ا.ایران همواره تلاش کرده چالش های دیپلماتیک، از جمله مساله هسته ای را با دیپلماسی و مذاکره حل کند. واقعیت این است که برجام را باید تنها تجربه بزرگ و موثر در سیاست خارجی اتحادیه اروپایی است. به همین دلیل اتحادیه اروپایی میتواند با استفاده از فرصت ریاست دوره ای اسپانیا و نهایی سازی رفع تحریم های غیر قانونی علیه ملت ایران، موفقیت جدیدی برای خود ثبت کند.

پس از سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران، حاضران در جلسه دیدگاه های خود در خصوص ایران، جایگاه ایران شناسی در اسپانیا و تحولات منطقه را تشریح و سوالاتی درباره مسائل روز مطرح کردند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *