اخبار

برگزاری نشست ایرانشناسی در دانشگاه بمبئی

امان اله صیادی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با حضور در دانشگاه بمبئی درباره زبان و ادبیات فارسی با دانشجویان این دانشگاه حرف زد .

 در ابتدای جلسه جناب آقای صیادی ضمن اظهار خرسندی از حضور در بخش سیاسی دانشگاه بمبئی در مورد اشتراکات فرهنگی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران صحبت کردند و بیان داشتند: اشتراکات فرهنگی میان دو کشور ایران و هند آنقدر زیاد می باشد که می توان نشانه های آن را در هر گوشه و کنار هند به خوبی مشاهده کرد و این مشترکات بستری مناسب برای توسعه همکاری فی مابین دو کشور را مهیا کرده است. خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین خانه فرهنگ ایران در جهان به شمار می آید که از زمان تاسیس تا کنون فعالیت های بسیار مناسبی را انجام داده است. این نمایندگی فرهنگی دارای وظایف متعددی همچون ترویج زبان و ادبیات فارسی، برگزاری جشنواره های مختلف همچون غذا، البسه و پوشاک، صنایع دستی و غیره، جشنواره های فیلم، جشنواره غذا و غیره برگزار می کند که بسیاری از افراد در آن شرکت می کنند و می توانند از نزدیک با هنر ایرانی آشنا شوند.

وی در ادامه بیان کرد: در همه پرسی تعیین شکل حکومت در تاریخ 12 فروردین 1358، بیش از 98 درصد ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند. اکنون با گذشت 40 سال از پیروزی طنین انداز بزرگترین انقلاب قرن بیستم، جمهوری اسلامی علیرغم جنگ همه جانبه 8 ساله، تحریم های اقتصادی، فشارهای سیاسی و هیاهوی رسانه ای، کارآمدی خود را در عرصه های مختلف به اثبات رسانده است. ملت ایران در قیام خود علیه رژیم استبدادی پهلوی اهداف متعددی را دنبال می کرد که در سه خواسته،  استقلال، آزادی و حکومت اسلامی خلاصه می شد. جمهوری اسلامی بدون شک بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است. این نظام حکومتی مردمی بسیار فراتر از معیارهای دموکراسی غربی بوده و در واقع آن را به عنوان مردمی و دموکراتیک به معنای واقعی کلمه می باشد. رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند: «ما تجربه بدیعی بدست آوردیم. ما دموکراسی را از دین گرفتیم. دموکراسی ما با معنویت و دین همراه است. از این رو به این جمهوری اسلامی یک قاعده عمومی مذهبی تبدیل شده است.» انقلاب اسلامی به ملت ایران، آزادی در عرصه های مختلف داده است. ملت ایران قرن ها به ویژه در دوران حکومت پهلوی سرکوب شده بود. هر گونه مخالفت خاموش می شد و مخالفان زندانی، شکنجه و قتل می شدند. در جمهوری اسلامی ایران، مردم در برگزاری مجامع و جلسات قانونی و اظهار نظر در امور مختلف آزادند. آنها مقامات کشور از جمله رئیس جمهور، اعضای مجلس و شوراهای شهر را انتخاب می کنند. آنها همچنین اعضای مجلس خبرگان را که رهبر را تعیین می کنند، انتخاب می کنند. اکنون جمهوری اسلامی ایران با اتکا به آرای مردم کشور را بدون دخالت بیگانگان اداره می کند و این امر خشم استعمارگران غربی به ویژه شیطان بزرگ آمریکا را برانگیخته است. بعلاوه، ایران به اتخاذ مواضع مستقل و قوی مطابق با منافع ملی خود و حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده جهان ادامه می دهد.

ایشان در ادامه با اشاره به جایگاه موثر زنان در ایران اسلامی افزودند: حضور گسترده مردم از همه اقشار از ویژگی های بارز انقلاب اسلامی بود. اما نقش زنان در این زمینه بسیار چشمگیر و مؤثر بوده است. زنان خسته از تحقیر تحمیل شده توسط رژیم شاه، با شنیدن ندای حیات بخش امام خمینی(ره) به میدان مبارزه با رژیم شتافتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان به طور چشم گیری در عرصه های مختلف از جمله سیاست، فرهنگ، اقتصاد، علوم، ادبیات، هنر و ورزش حضور داشتند. در هر عرصه ای برای دفاع از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی حضور داشته اند. زنان در تظاهرات مختلف و دیگر رویدادهای اجتماعی و سیاسی شرکت می کنند. بهترین نمونه حضور مسئولانه زنان در صحنه جنگ 8 ساله بود که بیش از 7000 شهید در بین زنان در راه دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی داشت. تاکنون چندین قانون برای حمایت از حقوق زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. در حال حاضر، نزدیک به 2000 سازمان غیردولتی وجود دارد که به طور خاص روی امور زنان کار می کنند. در دوران رژیم پهلوی تنها 25 درصد زنان باسواد بودند در حالی که این رقم در حال حاضر به 85 درصد رسیده است. نزدیک به نیمی از دانشجویان دانشگاه زن هستند و تعداد فارغ التحصیلان زن از 6 درصد در دوران قبل از انقلاب به 44 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، زنان 20 درصد از اساتید دانشگاه ها را تشکیل می دهند در حالی که این تعداد تا قبل از انقلاب اسلامی تنها 6 درصد بود.

در ادامه مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فن آوری های روز دنیا که به صورت مستقل دانشمندان بزرگ ایران اسلامی توانستند به آن دست یابند، بیان داشتند: علم و فناوری مهمترین عامل پیشرفت یک کشور است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران برای جبران عقب ماندگی رژیم شاه و زمینه سازی برای پیشرفت علمی تلاش های فراوانی انجام داد. اگرچه تحریم‌های مختلف و جنگ 8 ساله آمریکا از طریق صدام حسین سرعت پیشرفت علمی و فناوری را در ایران کاهش داد، اما خود جنگ به قول امام خمینی (ره) یک موهبت بود. زیرا جوانان ایرانی را وادار به تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های بومی برای استقلال کشور کرد. از این رو، پیشرفت های علمی و فناوری متعددی یکی پس از دیگری به نمایش گذاشته شد. فناوری هسته ای یکی دیگر از فناوری هایی است که جمهوری اسلامی ایران در آن پیشرفت زیادی داشته است. رژیم‌های غربی، به‌ویژه ایالات متحده، تلاش‌های زیادی برای اهریمن جلوه دادن دستاورد هسته‌ای ایران انجام داده‌اند تا از مسیر پیشرفت ایران جلوگیری کنند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تمامی فعالیت های خود را تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است. از آنجایی که سوخت‌های فسیلی در دهه‌های آینده به پایان می‌رسد، کشورها توجه ویژه‌ای به سایر منابع انرژی مانند منابع هسته‌ای داشته‌اند. اما تعداد انگشت شماری از کشورها هستند که توانسته اند به فناوری پیشرفته تولید سوخت هسته ای دست یابند. دانشمندان ایرانی در آوریل 2006 موفق شدند به چرخه کامل این فناوری دست یابند که باعث حیرت محافل علمی جهان شود.  آنها به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، به سرعت غنی‌سازی اورانیوم را به 3.5 و 5 درصد افزایش دادند. همچنین با توجه به امتناع این رژیم ها از فروش اورانیوم با غنی سازی 20 درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران جهت استفاده در مصارف پزشکی و صنعتی، جمهوری اسلامی اعلام کرد که این وظیفه پیچیده را مستقلاً انجام خواهد داد.

در ادامه در مورد قسمت چهارم در مورد روابط فی مابین ایران و هند توضیحات مفصلی ارائه شد.

در پایان برخی از دانشجویان سوالات را در مورد کشورمان مطرح کردند و پاسخ های خود را دریافت کردند.

پس از برنامه دانشجویان علاوه بر ابراز خرسندی از جلسه ایران شناسی گفتند که این جلسه دو ساعته به آنها دریچه دیگر به سوی ایران اسلامی را باز کرد و نگاه آنها را بسیار تغییر داد و  همچنین خواستار بازدید از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران شدند. یکی از دانشجویان نیز خواستار نوشتن پایان نامه دکتری خود در زمینه روابط ایران و هند شد که مسئول خانه فرهنگ قول همکاری به ایشان دادند. در انتهای جلسه هم همه دانشجویان از نمایشگاه ایران شناسی دیدن وکتابچه ها و سی دی مربوط به معرفی ایران دریافت داشتند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *