اخبار

نگارش و ترجمه پروژه کلان 7 جلدی کتاب تاریخ باستان تا دوره معاصر ایران و قزاقستان

رئیس انستیتو تاریخ آکادمی علوم قزاقستان در دیدار با وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی، از نگارش و ترجمه پروژه کلان 7 جلدی کتاب تاریخ باستان تا دوره معاصر ایران و قزاقستان خبر داد.

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با ضیابیک قابل دین اف، رئیس انستیتو تاریخ آکادمی علوم قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ضیابیک قابل دین اف در سخنانی، با اشاره به روابط فرهنگی ایران و قزاقستان گفت: ایران و قزاقستان از منظر علم تاریخ دارای ارتباط عمیق هستند و در حوزه مطالعات تاریخی با نمایندگان خارجی کشورهای دیگر در آلماتی و قزاقستان، همکاری‌های علمی دارند.

رئیس انستیتو تاریخ آکادمی علوم قزاقستان افزود: این انستیتو دارای ۹۰ نفر نیروی متخصص تاریخ است که در قالب 7 شعبه و 2 مرکز به مطالعات تاریخی از گذشته تا دوره معاصر می‌پردازد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون پروژه کلان نگارش و ترجمه 7 جلدی کتاب تاریخ باستان تا دوره معاصر را در دست انجام داریم. در این پروژه کلان، موضوعات و محورهای مرتبط با ایران و قزاقستان هم وجود دارد. در سده‌های ۱۷ و ۱۸ پیش از حضور روس‌ها در قزاقستان ارتباط عمیق با ایران وجود داشت و بعد از آن، این ارتباطات قطع شدند.

ضیابیک قابل دین اف اظهار داشت: انستیتو با بیشتر نمایندگان کشورهای خارجی در آلماتی و قزاقستان ارتباط دارد و پروژه‌های مشترک و برنامه‌های دوجانبه تعریف و اجرا می‌کند. با دوره جدید مدیریت آکادمی علوم، علاقه‌مند هستیم همکاری‌های علمی با ایران را بیشتر کنیم.

وی عنوان کرد: 220 آرشیو اسناد تاریخی در قزاقستان وجود دارد و با مراکز آرشیو مذکور قرارداد همکاری داریم. برنامه‌های علمی همانند اجلاس‌ها با طرف‌های خارجی برگزار می‌کنیم. تمایل داریم از ظرفیت‌های محققان ایرانی در اجرای برنامه‌های مشترک بهره‌مند شویم.

آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان نیز در سخنان خود، گفت: مراکز علمی و پژوهشی متعددی در حوزه تاریخ در ایران فعال هستند و می‌توانیم با ایجاد یک رویه نظامند ارتباطات و همکاری‌های علمی بین آکادمی علوم و مراکز علمی ایرانی از جمله سازمان تدوین کتب دانشگاهی را سامان دهیم.

وی تأکید کرد: انستیتو تاریخ آکادمی علوم نه‌ تنها تاریخ گذشته یا امروز را می‌نویسید، بلکه بنیان‌های روابط آینده بین دو کشور ایران و قزاقستان را پایه گذاری می‌کند و از این نظر، کار انستیتو بسیار مهم است و روابط ایران و قزاقستان همواره مثبت و سازنده بوده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *