اخبار

ایران و تایلند در مسیر گسترش همکاری‌های فرهنگی

رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه چولالونگکورن تایلند دیدار و در خصوص ظرفیت‎‌های فرهنگی دو کشور در زمینه‌های چاپ و ترجمه کتاب و تعامل و هم‌افزایی نهادهای فرهنگی بین‌المللی تبادل نظر کردند.

مهدی زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تایلند با پرفسور باندیت آی آپورن، رئیس دانشگاه چولالونگکورن در محل مذاکرات بین‌المللی این دانشگاه دیدار و درباره مسائل فرهنگی و همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور گفت‌وگو کرد.

باندیت در سخنانی، به فعالیت‌های حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه چولالونگکورن و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مرکز فرهنگی کشورها بخش ارزشمندی در ساختار سفارتخانه‌هاست که می‌تواند ارتباط مناسبی با دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کشورها  داشته باشد.

رئیس دانشگاه چولالونگکورن با اشاره به فعالیت‌های نمایندگی فرهنگی ایران تأکید کرد: از امکانات و ظرفیت دانشگاه‌ها به ویژه دانشکده‌هایی در زمینه علوم انسانی و فرهنگی می‌توان بهره گرفت و همچنین از تجربه‌ها و ابتکارات این حوزه برای فعالیت‌های فرهنگی دو کشور و کرسی‌های زبان استفاده کرد.

وی افزود: به دانشگاه‌های مرتبط اعلام خواهم داد که برنامه فرهنگی و نشست‌های علمی ـ فرهنگی را با همکاری نمایندگی فرهنگی ایران گسترده‌تر کنند و همچنین در فضاهای مجازی و رسانه‌های خارج از دانشگاه نیز منعکس کنند تا ظرفیت برون دانشگاهی برای پیشبرد برنامه‌ها ایجاد شود.

زارع‌بی‌عیب، رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند در سخنانی، درباره روابط تایلند و ایران و فرصت ایجاد همکاری فرهنگی و آموزشی بین دو کشور گفت: دانشگاه‌ها نهادهای زیربنایی و مؤثر در کشورها هستند و همواره اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند در گسترش و جذب اساتید و دانشجویان مؤثر باشد.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که جهت اوقات درسی و غیر درسی دانشجویان و اساتید از تجربیات دیگر کشورها در راستای برنامه‌های فاخر بهره گرفت. علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی، لازم است در زمینه گسترش و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها و افزایش مشارکت دانشجویان و نهاد های بین‌المللی تلاش و برنامه‌ریزی منسجمی داشت.

بررسی موضوع احیای روابط ایران و عربستان و پیامدهای آن در آسیای جنوب شرقی و تایلند

زارع‌بی‌عیب اظهار داشت: دانشگاه با تعامل و هم‌افزایی با نهادهای فرهنگی بین‌المللی بستر مناسب جهت فعالیت فرهنگی و هنری دانشجویان فراهم می‌کند تا این امر باعث ایجاد نشاط، شادی و امید در بین دانشجویان و هم در تعاملات بین‌المللی فرهنگی معرفی کشورها به بهترین شکل ممکن ایفا نقش کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند پیشنهاد داد که سمینار مشترک به صورت آنلاین و مجازی همراه با نمایشگاه فرهنگی و هنری برگزار و کورنر ایران در دانشگاه چولالونگکورن ایجاد شود.

برگزاری کلاس زبان فارسی و سمینار بین مرکز مطالعات اسلامی و مؤسسه مطالعات آسیایی، دانشگاه چولالانگکورن و رایزنی فرهنگی ایران (2023) با موضوع «احیای روابط ایران و عربستان و پیامدهای آن در آسیای جنوب شرقی و تایلند» نیز از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *