اخبار

تاریخ تمدن جهان مدیون ایرانیان است

خانم پروفسور الکساندرا کومانوا در نخستین شب شعر و ادبیات مشترک بلغارستان و ایران گفت: نشانه‌ها و آثار تمدنی به جای مانده از دوران ایران باستان به خوبی نشان دهنده اهمیت میراث ایرانی در شکل گیری تمدن بشری و پیشرفت جهان بشریت است.

با هدف معرفی هرچه بیشتر شعر و ادبیات ایرانی اسلامی به بلغار و استفاده از ظرفیت‌های حکمی و تاریخی فرهنگی ایران برای ارتباط تمدنی با اندیشمندان و شعرای بلغاری و نیز تقدیر از پیشکسوتان آموزش زبان فارسی در بلغارستان، نخستین شب شعر و ادبیات مشترک میان ادیبان و شاعران دو کشور با عنوان «عقل و عشق» در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان برگزار شد.

مسعود احمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی، برگزاری این گونه برنامه‌ها را فرصتی برای گفت‌وگوی از نزدیک فرهنگ و ملت‌ها با یکدیگر دانست و اظهار داشت: در دنیای امروز، نقش فرهیختگان و ادیبان برای روشنگری و بازگویه کردن حقایق پنهان بسیار مهم است.

وی با اشاره و یادکرد از نام‌ها و عناوین مختلف خداوند در شرق تا غرب دنیا گفت: اگرچه مردم در نقاط متفاوت جهان خداوند را به نام‌های گوناگون می‌شناسند و او را به نام‌های متعدد صدا می‌زنند مثل برهما، ویشنو، شیوا در هند یا تائو و مانند آن در شرق دور و یا اوزیریس و ایزیس در مصر باستان و یا اهورامزدا در ایران باستان و نیز یهوه و مسیحا در یهود مسیحیت، اما علیرغم تعدد نام‌ها، همه به دنبال یک وجود متعال و ذات قادری هستند که رحمان و رحیم است و او همان «الله» است که حقیقت فطرت انسان بسته و دلبسته به اوست.

احمدی اظهار امیدواری کرد که این نخستین گام در برگزاری شب‌های شعر و ادبیات مشترک میان دو ملت بلغار و ایران که هویت و تاریخ مشترک دارند زمینه‌ای برای برپایی برنامه‌های کلان بین دو کشور شود.

اهمیت میراث ایرانی در شکل گیری تمدن بشری

خانم پروفسور الکساندرا کومانوا، از استادان برجسته آکادمی علوم بلغارستان در حوزه فلسفه و دین، مطالبی را در مورد تاریخ و فرهنگ ایران بیان کرد و اظهار داشت: تاریخ تمدن جهان مدیون ایرانیان است. افلاطون، سقراط و ارسطو که استوانه‌های فکری و فلسفی جهان بشریت محسوب می‌شوند، مدیون فکر، فرهنگ و فلسفه ایرانی هستند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نزد استادان ایرانی دانش آموخته‌اند.

وی افزود: نشانه‌ها و آثار تمدنی به جای مانده از دوران ایران باستان به خوبی نشان دهنده اهمیت میراث ایرانی در شکل گیری تمدن بشری و پیشرفت جهان بشریت است.

خانم پروفسور کومانوا گفت: بعد از اسلام نیز این جهش و ارشدیت علمی ایران همچنان ادامه دارد و فیلسوفان و عرفایی مانند سهروردی و ابن سینا و خوارزمی و به ویژه ملاصدرا توانسته‌اند مفاهیم جدیدی را به جهان بیاورند که حرکت علم و فکری جهان را تغییر داده است.

وی با تقدیر از تلاش و ابتکار رایزن فرهنگی کشورمان در برگزاری مراسم عقل و عشق، گفت: امروز هم ایران مفاخر و استادان بزرگی دارد که جهان فلسفه مشتاق شنیدن صدا و دانستن علمشان است، همچون پروفسور ابراهیمی دینانی که از چهره‌های شاخص فلسفه اسلامی است.

تقدیر از اولین استاد زبان فارسی دانشگاه صوفیه

در بخش ویژه‌ای از این مراسم، احمدی، رایزن فرهنگی کشورمان از خدمات علمی و فرهنگی مرحوم پروفسور جمشید سیار، اولین استاد زبان فارسی دانشگاه صوفیه – که بخش زبان فارسی را در دهه 1960 میلادی در این دانشگاه افتتاح کرد- با اهدای لوح یادبود به فرزند ایشان «خسرو سیار»، قدردانی کرد.

در بخشی از متن این لوح تقدیر آمده است: «اینک که سال‌ها از حضور زیبای استاد فقید و ایرانشناس برجسته  مرحوم  پروفسور جمشید سیار در میان شرقی ترین مردمان غرب می‌گذرد، هنوز یاد و خاطره این  مرد فرزانه در میان اهل علم و فرهنگ به ویژه ایران‌شناسان و فارسی‌آموزان در دانشگاه صوفیه به نیکویی مانده است.»

خانم هاجر فیوضی از استادان ایرانی بازنشسته دانشگاه صوفیه و از مؤلفان فرهنگ بلغاری به فارسی و کتاب هزار واژه فارسی در زبان بلغاری به ایراد سخن پرداخت و اشعاری را به زبان فارسی و ترجمه بلغاری ارائه کرد.

خان رزالینا از هنرمندان بلغار نیز، اشعاری را از شاعران بزرگ بلغارستان به زبان بلغاری و ترجمه برای حاضران قرائت کرد و در ادامه، شعرای ایرانی و بلغار برخی اشعار و متون ادبی خود را برای حاضران خواندند.

همچنین، فارسی‌آموزان و هنرمندان بلغاری حاضر در مراسم، ضمن اظهار علاقه فراوان به برگزاری اینگونه برنامه‌های فرهنگی و ادبی، از این برنامه به عنوان نخستین برنامه گسترده پس از سال‌ها یاد کردند که جای خالی آن احساس می‌شد و ابراز امیدواری کردند اینگونه مراسم و برنامه‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

گفتنی است، در این مراسم علاوه بر شخصیت‌های دانشگاهی، رئیس انجمن خبرنگاران بلغارستان، دانشجویان ایرانی و بلغار، برخی خانواده‌های ایرانی مقیم، برخی هنرمندان و علاقه‌مندان بلغار حضور داشتند.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *