اخبار

حمایت معاون وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان از برگزاری هفته فرهنگی ایران و قزاقستان

کاریبجانوا روزا سمیدولیونا، معاون وزیر و رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان از برگزاری هفته فرهنگی ایران و قزاقستان حمایت کرد.

مجید صمدزاده‌صابر، سفیر جمهوری اسلامی ایران به اتفاق علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان با کاریبجانوا روزا سمیدولیونا، معاون وزیر و رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

صمدزاده‌صابر در سخنانی، تاثیرگذاری دوران همه‌گیری کرونا بر کم‌رونق شدن فعالیت‌های فرهنگی را مایه تأسف دانست و گفت: خوشبختانه با کم شدن محدودیت‌ها فعالیت‌های فرهنگی بار دیگر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

سفیر کشورمان در قزاقستان یکی از مظاهر فعالیت‌های فرهنگی را توسعه امر زبان فارسی و ایران‌شناسی در این کشور خواند و افزود: در حال حاضر، با تلاش‌های رایزنی فرهنگی ایران دوره‎های زبان فارسی در دانشگاه‌های نظربایف، اوراسیا، دفاع ملی و رایزنی فرهنگی برپا شده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم همان‌طور که پیش‌تر نامه به وزارت فرهنگ و ورزش نوشتیم، هفته فرهنگی ایران را در قزاقستان برگزار کنیم و در مقابل ما نیز در صورت آمادگی طرف قزاقی آماده برگزاری هفته فرهنگی قزاقستان در ایران در سال آینده خواهیم بود.

همکاری ایران و قزاقستان در چارچوب یادداشت‌های تفاهم دوجانبه

کاریبجانوا روزا سمیدولیونا، معاون وزیر و رئیس کمیته فرهنگ وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان نیز با تبریک فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی ایران و قزاقستان، آمادگی این وزارتخانه را برای همکاری در چارچوب یادداشت‌های تفاهم دوجانبه اعلام کرد.

وی به همکاری‌های خوب میان کتاب‌خانه‌ها و از جمله افتتاح گوشه ادبیات ایران در کتابخانه آکادمی ملی اشاره و با خاطرنشان کردن ثبت جهانی نوروز از برگزاری هفته فرهنگی ایران و قزاقستان حمایت کرد.

سمیدولیونا اظهار داشت: هدف از برگزاری هفته فرهنگی در قزاقستان برپایی نمایشگاه هنرهای ایرانی از جمله خطاطی، عکاسی، صنایع دستی، نمایش فیلم هفته، چاپ نشریات، نمایش لباس اقوام ایرانی، اجرای موسیقی سنتی و موارد بسیار دیگر است.

در ادامه این دیدار بنا شد؛ موزه ملی قزاقستان جهت برگزاری هفته فرهنگی در این کشور در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. مذاکره با سینماها و بخش‌های خصوصی برای برگزاری فیلم‌های سینمایی ایرانی و اجرای کنسرت ایرانی، برگزاری نشست علمی و نمایشگاه کتاب از دیگر طرح‌های مورد مذاکره در این نشست بود.

همچنین، طرف قزاق با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه مرمت آثار تاریخی، خواهان حضور و سخنرانی کارشناسان ایرانی مرمت آثار باستانی و نسخ خطی در این برنامه شد.

طرف ایرانی نیز با یادآوری بازسازی بناهای تاریخی در کشورهای همجوار نظیر آرامگاه خواجه احمد یسوی در قزاقستان به دست متخصصان زبده ایرانی، بر این توانمندی متخصصان ایرانی بالیده و آمادگی خود را جهت همکاری و آموزش در این زمینه اعلام کرد.

در این گفت‌وگو همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه ورزش نیز مورد توجه قرار گرفت و طرفین خواهان دیدار وزرای فرهنگ و ورزش دو کشور جهت بررسی چشم‌اندازها و برنامه‌های مشترک آینده شدند.

در پایان مقرر شد؛ هفته فرهنگی ایران در قزاقستان در خردادماه سال آینده (ژوئن 2023) و متعاقبا هفته فرهنگی قزاقستان در ایران (سال 2024) برگزار شود.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *