اخبار

علاقه‌مندیم با مراکز علمی ایران همکاری کنیم

 رئیس دانشگاه توران گفت: علاقه‌مندیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای به مراکز علمی ایران مرتبط شویم و تبادل علمی و تحقیقات مشترک به انجام رسانیم.

مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان ایران و حسین آقازاده، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آلماتی با آلشانوف، رئیس دانشگاه توران و رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار که پیش از برگزاری همایش «زرتشت» انجام شد، آلشانوف، رئیس دانشگاه توران گفت: از همکاری وابسته فرهنگی سرکنسولگری برای سفر دکتر پولادی رئیس انجمن موبدان ایران به آلماتی تشکر می‌کنیم. اشتراکات زیادی بین ایران و قزاقستان وجود دارد و امکان بررسی بسیاری از مسائل  و موضوعات در دوره شوروی وجود نداشت، اکنون فرصت بررسی علمی موضوعات تاریخی وجود دارد.

ایران و قزاقستان تاریخ مشترک دارند

وی افزود: از نظر تاریخی، دین زرتشت بر تاریخ قزاقستان تاثیر گذاشته است و ایران و قزاقستان تاریخ مشترک دارند و ما این را بررسی می‌کنیم.

آلشانوف ابراز کرد: جمعیت قزاقستان در حال رشد است و تلاش داریم دیدگاه مردم را در زمینه تاثیرات دین بررسی و تاثیرات اعتقاد به دین زرتشت را بررسی ‌کنیم.

وی افزود: دانشگاه توران ۳۲ سال پیش تأسیس شده و هر ساله 50۰۰ دانشجو می‌پذیریم و در ۵۵ رشته در سه مقطع آموزش می‌دهیم و با کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی ارتباط داریم و آماده همکاری با ایران هستیم.

برگزاری همایش بررسی ایران و توران در شاهنامه

مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان ایران نیز در این دیدار مطرح کرد: به ‌عنوان رهبر جامعه زرتشتیان ایران آماده همکاری هستیم و در حوزه علم و فرهنگ می‌توانیم کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهیم.

وی افزود: آنچه مسلم است در کتاب اوستا در جلد دوم از مردمان سکا‌ها و قزاقستان سخن رفته است و مطابق مکتوبات از لحاظ فرهنگی خویشاوند هستیم و برای ترجمه آثار و مقالات مرتبط با زرتشت شناسی می‌توانیم همکاری کنیم و این کنفرانس شروع خوبی برای همکاری است.

سیدومانو، رئیس انستیتو فلسفه آکادمی علوم نیز در سخنانی، گفت: کنفرانس دین زرتشت را در پاریس یونسکو در پاییز سال ۲۰۲۴ برگزار خواهیم کرد و کنفرانس امروز در آلماتی برای یونسکو مهم است و هم‌اکنون از شما دعوت می‌کنیم در این کنفرانس شرکت کنند.

وی تأکید کرد که علاقه‌مند هستیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای به مراکز علمی ایران مرتبط شویم و تبادل علمی و تحقیقات مشترک به انجام رسانیم و در موضوع تبادل دانشجو نیز می‌توانیم همکاری کنیم.

سیدومانو پیشنهاد می‌کنم که همایش بررسی ایران و توران در شاهنامه را برگزار کنیم.

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی در سخنرانی خود، بر همکاری‌های علمی دوجانبه تأکید کرد و گفت: آماده برقراری ارتباط بین مراکز علمی آلماتی با مراکز علمی ایران هستیم.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *