اخبار

سمینار “مروری مختصر بر شعر فارسی سید ثابت علی شاه کربلایی برگزار شد

به مناسبت سالروز درگذشت سید ثابت علی شاه کربلایی، سمیناری با عنوان «مروری مختصر بر شعر فارسی سید ثابت علی شاه کربلایی» در حیدرآباد برگزار شد.

 پروفسور دکتر سید فرمان علی شاه رضوی گفت: خانه فرهنگ برای سومین بار است که سمینار سید ثابت علی شاه کربلایی را برگزار می‌کند. اولین مراسم در سال 1990 و دومین آن  در سال 2008  به ترتیب توسط آقایان حجت الاسلام سید محسن حسینی و اسماعیل نادر بابا مسئولان وقت خانه فرهنگ ج.ا.ا در حیدرآباد، برگزار شد.

دکتر فرمان علی شاه در ادامه گفت: سید ثابت علی شاه به عنوان نماینده اعزامی شاهان تالپور به ایران در زمان مراجعه به سند، قدمگاه مولی علی (ع) و قرآن منسوب به امام رضا (ع) را که توسط فتحعلی شاه قا جار به شاه تالپور هدیه شده بود، با خود به سند آورد که هنوز هم زیارتگاه مردم در شهر حیدرآباد است. وی اضافه کرد: سید ثابت علی شاه شعر مرثیه خوانی را در این منطقه رواج داد و امروز در گوشه و کنار ایالت سند از آن استفاده می شود. وی همچنین گفت که تا امروز کمیته یادبود سید ثابت علی شاه کربلائی، کتاب های زیادی را به زبان سندی، اردو و فارسی درباره وی و اشعار وی منتشر کرده است.

سپس نویسنده و شاعر معروف، عبدالرحمن سیال تحقیق خود درباره سید ثابت علی شاه را ارائه داد. عنوان مقاله وی «ذکر حضرت علی در شعر فارسی سید ثابت علی شاه کربلایی» بود. بعد از عبدالرحمن سیال ،روشنفکر و شاعر بزرگ سند، پروفسور سید زوار شاه نقوی، سخنرانی خود ارائه کرد. وی با تاکید بر اینکه باید در مورد شخصیت سید ثابت علی شاه کربلایی تحقیقات زیادی صورت گیرد، گفت: سید ثابت علی شاه از شاعران بزرگ ایالت سند در زمان خود است. او سبک های جدیدی را در شعر وارد کرده است. بیشتر اشعار وی در زبان سندی و فارسی است و در شعر او  بهترین اضافات نیز انجام شده است.

علی محمد چنا که مهمان ویژه این سمینار بود با بیان خود گفت در سراسر ایالت سند دوستداران و ارادتمندان سید ثابت علی شاه کربلایی دیده می شوند. او از معدود شاعران و شاید تنها شاعری است که در شعر خود به چهار زبان سخن گفته است و از این جهت وی جزو نوادر روزگار به حساب می آید.

میهمان افتخاری و نویسنده کتاب های فراوان شاعر، ستون نویس و روشنفکر جناب حجت الاسلام والمسلمین علامه نبی بخش دانش تحقیق جدیدی در مورد شعر فارسی سید ثابت علی شاه کربلایی را ارائه داد، علامه دانش با بیان اینکه ثابت علی شاه نه تنها به زبان فارسی یا سندی، بلکه به زبان¬های مختلف شعر سروده است، اضافه کرد که در مورد اشعار سید ثابت علی شاه نیاز به تحقیق بیشتر است. به گفته وی می بایست اشعار سید ثابت علی شاه به زبان های دیگر معرفی شود.

رضا پارسا، وابسته فرهنگی ج.ا.ایران، نیز به عنوان سخنران پایانی چند کلمه ای را درباره سید ثابت علی شاه و اهمیت شعر فارسی وی بیان کرد و از مهمانان و حضار تشکر کرد که با حضور خویش زمینه هرچه باشکوه برگزار شدن این مراسم را فراهم کردند.  پس از سخنرانی پرفیسور سید اعجاز علی شاه شال مخصوص سند (اجرک) را به مهمانان تقدیم کرد.

در این سمینار تعداد زیادی از شهروندان و تنی چند از نویسندگان و فرهیختگان حیدرآباد، از جمله پروفسور دکتر مخمور بخاری، نصیر میرزا، نجم‌الحسن میرزا، یوسف سندی، دبیر مجله روح و ریحان، واحد کاندرو، سید منور علی جعفری، سردبیر ماهنامه عقیدت، شرکت کردند. در پایان از شرکت کنندگان در مراسم پذیرایی بعمل آمد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *