اخبار

چهارمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر چین

 با هدف تقویت دانش زبانی و ادبی دانشجویان این رشته و شناخت و تشویق استعدادهای برتر، چهارمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی دانشجویان دانشگاههای سراسر چین را در روز شنبه 9 مارس 2024 برابر با 19 اسفند 1402، به شکل مجازی برگزار کرد.

دانشجویان سال اول و دوم مقطع کارشناسی در زمینۀ شعرخوانی و دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی و همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در زمینۀ سخنرانی با موضوع آزاد با یکدیگر رقابت کردند. 18 دانشجو از دانشگاههای پکن، مطالعات زبانهای خارجی پکن، زبان و فرهنگ پکن، مطالعات بینالمللی پکن، اقتصاد و تجارت، زبانهای خارجی خه به و دانشکدۀ علمی کاربردی لین شای در این رقابت شرکت کردند. داوران این المپیاد، آقایان دکتر بهادر باقری استاد زبان و ادبیات فارسی مدعو دانشگاه پکن و دکتر طباطبایی استاد مدعو دانشگاه مطالعات بین المللی پکن و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین بودند.

هفت شعر از شاعران قدیم و معاصر ایران انتخاب شده بود که هر دانشجو باید دو شعر را به انتخاب خود برمیگزید و میخواند. شعرخوانی از حفظ، امتیاز بیشتری داشت. درستخوانی و انتقال حس و حال شعر و تنوع لحن به تناسب موضوع، امتیاز ویژه داشت. در المپیاد امسال، علاوه بر دانشجویان کارشناسی، برای نخستین بار، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیز میتوانستند شرکت و در بازۀ زمانی ده دقیقه ای، دربارۀ یک موضوع دلخواه، و ترجیحاً در زمینۀ پایاننامۀ خود، اهداف، اهمیت موضوع، پرسشها، فرضیات و یافتههای پژوهشی آن سخنرانی کنند. سخنرانیها از حفظ ارائه شد و تنظیم وقت و داشتن مقدمه، متن اصلی و نتیجهگیری ضروری بود. دانشجویان بهویژه در بخش سخنرانی بسیار خوش درخشیدند و تسلط و فن بیان درخشان و ستودنی از خود به نمایش گذاشتند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *