اخبار

تجهیز لابراتوار زبان فارسی در مدرسه شماره ۳۵ ایروان

لابراتوار مجهز زبان فارسی در مدرسه شماره ۳۵ ایروان با حضور مقامات ایران و ارمنستان به بهره‌برداری رسید.

 به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، مراسم بهره‌برداری از لابراتوار مجهز زبان فارسی این مدرسه با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان و نماینده شهردار ایروان و مسئولان و آموزگاران زبان فارسی این مدرسه برگزار شد.

این مراسم با اجرای سرود ملی ارمنستان و سرود جمهوری اسلامی ایران توسط دانش‌آموزان زبان فارسی آغاز شد و در ادامه، محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی کشورمان در نشستی با نماینده شهرداری و مسئولان مدرسه شماره ۳۵ به بیان چالش‌ها و مشکلات آموزش زبان فارسی در ارمنستان پرداخت.

اسدی‌موحد با تأکید بر ضرورت توسعه زبان فارسی، خواستار افزایش ساعات آموزش زبان فارسی شد که نماینده شهرداری ایروان با تایید این مهم، برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده و نیز ارتباط بر خط میان دانش‌آموزان کلاس‌های آموزش زبان فارسی این مدرسه با کلاس‌های زبان فارسی دانش‌آموزان مدارس ارامنه در ایران، این موارد را از عوامل بهبود آموزش زبان فارسی برشمرد.

وی همچنین، بر لزوم برگزاری اردوهای دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان ممتاز این کلاس‌ها تأکید کرد که سفیر کشورمان در ایروان با آن موافقت کرد و قول بررسی و مساعدت در این زمینه را داد.

اجرای حکایت‌های گلستان سعدی به زبان‌های فارسی و ارمنی

سپس، حاضرین در سالن اجتماعات مدرسه حضور یافتند و به تماشای اجرای سه نمایش توسط دانش‌آموزان کلاس آموزش زبان فارسی مدرسه ۳۵ نشستند.

یکی از این نمایش‌ها برگرفته از آثار «تومانیان» نویسنده شهیر ارمنی بود و دیگری اجرای حکایت‌های از گلستان سعدی بود که به دو زبان فارسی و ارمنی اجرا شد و مورد توجه و استقبال حاضران قرار گرفت.

سبحانی، سفیر کشورمان نیز در سخنانی با تأکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به کمیت و کیفیت آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان، آن را عاملی برای توسعه روابط دوستانه بین دو کشور دانست و قول هرگونه مساعدت در این زمینه را داد.

اسدی‌موحد با تأکید بر جایگاه ویژه زبان فارسی در ارمنستان، گفت: در بیش از 30 سال گذشته و حتی قبل از استقلال ارمنستان، آموزش زبان فارسی در برخی از مدارس ارمنستان وجود داشته و دانشگاه‌های دولتی و مراکز آموزشی این کشور، دارای کرسی‌های شرق‌شناسی و ایران‌شناسی بوده‌اند.

اسدی موحد افزود: بعد از استقلال ارمنستان این روند رو به افزایش گذاشته و با گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، موضوع آموزش زبان فارسی و توسعه آن بسیار مورد توجه قرار گرفته به طوری که هر سال به تعداد فارسی‌آموزان در این کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: موضوع مهمتر اینکه از دو سال قبل دولت ارمنستان قانونی را تصویب کرد که طبق آن مدارس ملزم هستند به عنوان زبان سوم آموزشی، یکی از زبان‌های کشورهای همسایه را تعلیم دهند و این خود مدرسه‌ها هستند که از بین زبان‌هایی همچون گرجی، روسی، فارسی و ترکی یک زبان را برمی‌گزینند.

اسدی‌موحد با بیان اینکه در حال حاضر بین 16 تا 18 مدرسه در ارمنستان به امر آموزش زبان فارسی اهتمام دارند، گفت: زبان فارسی از پایه‌های پنجم تا نهم در مدارس آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال رایزنی فرهنگی ایران در اقدامی مشترک  با سفارت جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش زبان فارسی کتاب جدیدی را به نام گام اول که در ایران چاپ شده وارد چرخه آموزش زبان فارسی در ارمنستان کرد، افزود: در این مدت، تقریبا از 7 مدرسه بازدید کردیم و این کتاب را به مدارس اهدا کردیم.

شایان ذکر است، به اهتمام سفیر ایران در ارمنستان، بازسازی و تجهیز برخی از از مدارس به پروژکتور، تخته‌های هوشمند، لابراتوار آموزش زبان فارسی و همچنین، اهدای وایت‌برد جدید از جمله اقداماتی بود که تاکنون در مدارس مورد بازدید انجام شده و در این مدرسه نیز با توجه به اینکه کار تعمیر و تجهیز آن پایان یافته است، لابراتوار زبان فارسی به بهره‌برداری رسید.

مدرسه شماره 35 از مدارس اصلی و مهم شهر ایروان پایتخت ارمنستان است و بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز در آن به تحصیل اشتغال دارند که ۳۵۰ نفر از این دانش‌آموزان در پایه‌های پنجم و ششم در حال تحصیل هستند و به آموزش زبان فارسی نیز می‌پردازند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *