اخبار

عزم اساتید دانشگاهی پاکستان برای ارتقای جایگاه زبان فارسی در این کشور

جمعی از اساتید و مدرسین زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های مختلف پاکستان آمادگی خود را برای ارتقای زبان فارسی در جامعه ایران دوست پاکستان اعلام کردند.

گردهمایی صمیمانه رؤسا و اساتید طراز اول بخش ادبیات و زبان فارسی دانشگاه‌های مختلف پاکستانی به میزبانی سفارت ایران و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برگزار و شرکت کنندگان با «رضا امیری‌مقدم» سفیر و «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی دیدار کردند.

در این دیدار، استادان و مدرسین زبان فارسی و چهره‌های ادبی پاکستان چالش‌ها، راهکارها و پیشنهادات خود را برای توسعه و گسترش زبان فارسی مطرح کردند.

امیری‌مقدم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ضمن خیر مقدم به استادان زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی نقش مهمی در اشتراکات فرهنگی میان دو کشور دارد.

وی با اشاره به میراث مشترک ایران و پاکستان، گفت: تنها در مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان گنجینه بزرگی از اسناد و نسخ خطی وجود دارد که مبتنی بر زبان فارسی است، شاعران برجسته پاکستان از جمله علامه اقبال لاهوری اشعار خود را به زبان فارسی سروده‌اند که نشان از اهمیت زبان فارسی در منطقه شبه قاره و پاکستان دارد.

وی به اساتید پاکستانی زبان و ادبیات فارسی توصیه کرد: برای احیا و تقویت زبان فارسی بیش از پیش همت و تلاش کنند.

سفیر کشورمان اعلام کرد برای تأسیس ساختمان مستقل برای مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد سعی و تلاش می‌کند و اظهار امیدواری کرد تا به زودی این ساختمان تاسیس شود.

امیری‌مقدم ضمن تقدیر از خدمات و تلاش‌های فرهنگی رایزن فرهنگی ایران برای ترویج و گسترش زبان فارسی گفت: مجموعه رایزنی فرهنگی برای ارتقای زبان فارسی و از همه مهم تر برای تحکیم مشترکات فرهنگی و مردمی دو کشور همسایه در حال تلاش شبانه روزی است.

وی زبان را یکی از مهم‌ترین مشترکات دو ملت ایران و پاکستان دانست و با بیان اینکه زبان اردو و فارسی شباهت‌ها و اشتراکات فراوانی دارند، دو زبان را غیرقابل تفکیک از یکدیگر دانست و بر ضرورت توجه به قرابت‌های زبانی دو ملت همسایه به عنوان یک وجه اشتراک فرهنگی بسیار مهم میان آن‌ها تأکید کرد.

سفیر ایران در پاکستان یادگیری زبان فارسی را یک سرمایه گذاری ارزشمند دانست و با تأکید بر روابط دوستانه ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و اسلامی گفت: امیدواریم که ترویج زبان فارسی که نشانگر پیوندهای فرهنگی و ادبی است، عاملی برای گسترش بیشتر مناسبات فی مابین شود.

محمد سلیم مظهر، رئیس فرهنگستان ملی زبان اردو پاکستان و یکی از اساتید برجسته زبان فارسی در پاکستان نیز ضمن عرض تبریک به سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: زبان فارسی آینده روشنی دارد و هیچکس نمی‌تواند این پیوند فرهنگی را بشکند.

وی گفت: ما برای ترویج زبان فارسی تا حد توان خود تلاش خواهیم کرد و از همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌شود.

خانم امبر یاسمین، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل اسلام آباد ضمن عرض تبریک به سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پاکستان این دیدار را مغتنم شمرد و از حمایت بی دریغ رایزنی فرهنگی به بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی زبان‌های نوین تشکر و قدردانی کرد.

وی با تشریح فعالیت‌های بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل گفت: طی سال‌‌های اخیر دانشگاه نومل و رایزنی فرهنگی ایران همکاری‌های خوبی را داشته‌‌اند و امیدواریم این همکاری‌ها با هدف ترویج زبان فارسی و حفظ این میراث کهن، کماکان ادامه داشته باشد. در آینده نیز با همکاری رایزنی فرهنگی مراسم فرهنگی از جمله همایش بزرگداشت علامه اقبال لاهوری را برگزار خواهیم کرد.

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نماینده بنیاد سعدی در پاکستان در ابتدای این نشست صمیمی، گفت: زبان فارسی را نمی‌توان از تاریخ پاکستان جدا کرد زیرا ریشه‌های عمیق در فرهنگ این منطقه دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان انتصاب محمد سلیم مظهر را به عنوان رئیس جدید فرهنگستان ملی زبان اردو در اسلام آباد، تبریک گفت و از تصمیم دولت پاکستان که برای اولین بار یک استاد برجسته زبان فارسی را به عنوان رئیس فرهنگستان ملی اردو انتخاب کرد، ابراز خرسندی داشت.

نماینده بنیاد سعدی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای تقویت زبان فارسی، گفت: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزش آزاد زبان فارسی به صورت حضوری و مجازی و نیز ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی، هرگونه خدمات آموزشی را در این زمینه ارائه می‌کند.

سایر استادان و مدرسین زبان فارسی از جمله نور محمد مهر، مظفر علی کشمیری، محمد سفیر، علی کمیل قزلباش، سید اسکندر زیدی، امبر یاسمین، فاطمه سادات موسوی، رابعه کیانی، شگفته عباسی و سید رمضان علی موسوی در این نشست صمیمی حضور داشتند و ضمن ابراز علاقه به زبان فارسی و نقش این زبان در شناخت و معرفت اسلامی و اشتراکات فرهنگی، فارسی را به عنوان یک زبان شیرین و دوست داشتنی، محور پیوند و محبت میان دو ملت همسایه ایران و پاکستان دانستند.

زبان فارسی در پاکستان قدمت تاریخی دارد و بخش عمده ای از تاریخ شبه قاره هند که شامل پاکستان، هندوستان و بنگلادش می‌شود به زبان فارسی نوشته شده است. سرود ملی پاکستان نیز به زبان فارسی است.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *