اخبار

کتاب در بطن روابط دوجانبه و فرهنگی ایران و آذربایجان است

یاسراحمدوند در دیدار با رئیس کتابخانه ملی آذربایجان با ابراز تمایل برای حضور کتابخانه ملی آذربایجان در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کتاب در بطن روابط دوجانبه و فرهنگی ایران و آذربایجان است.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پروفسور کریم طاهراف، رئیس کتابخانه ملی آذربایجان ملاقات کرد. در این دیدار  قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در آذربایجان نیز حضور داشت.

در این ملاقات، کریم طاهراف با اشاره سفر سال 2009 خود به ایران، گفت: در این سفر نخستین یادداشت تفاهم با کتابخانه ملی ایران را امضا کردیم و یادداشت تفاهم دوم، سال گذشته با کمک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو با کتابخانه ملی ایران امضا شد. این امر نشان‌دهنده علاقه طرفین برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی است که کتاب در قلب این نوع روابط قرار دارد.

وی با ابراز خرسندی از بازدید معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه ملی آذربایجان افزود: از ایجاد ارتباط و ارتقاء مبادلات کتاب با ایران استقبال می‌کنیم و می‌دانیم که ایران تجربیات فراوانی در این زمینه دارد. در کتابخانه ملی آذربایجان، بیش از 5‌میلیون کتاب وجود دارد که اکثر آن‌ها دیجیتالی هستند؛ همچنین کتاب‌هایی در حوزه ادبیات و زبان فارسی داریم که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

کریم طاهراف با اشاره به حضور کشور آذربایجان در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد، در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران شرکت کنیم. وزیر فرهنگ آذربایجان نیز برای این کار بسیار مشتاق است؛ همچنین علاقه‌مندیم، براساس دو سند یادداشت‌تفاهم که با کتابخانه ملی ایران امضا کرده‌ایم، کتاب‌های ایرانی و آذری مبادله شود. با این حال منابع بسیار کمی از سوی دوستان ایرانی دریافت می‌کنیم، نیاز این کتاب‌ها در کتابخانه ملی آذربایجان بسیار زیاد است و یقین دارم که می‌توانید در این زمینه را یاری‌گر باشید.

یاسر احمدوند نیز در این دیدار گفت: کتاب در بطن روابط دوجانبه و فرهنگی ایران و آذربایجان است و بیش از 1000 کتابخانه در شهرهای مختلف ایران وجود دارد؛ همچنین پنج کتابخانه بزرگ در ایران وجود دارد که هر‌کدام از آن‌ها بیش از یک‌میلیون کتاب دارند. کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز به لحاظ تعداد کتاب و کیفیت ارائه خدمات یکی از بهترین‌هاست و بسیار خوشحالم که کتابخانه ملی آذربایجان با کتابخانه ملی ایران در ارتباط است.

وی افزود: سالانه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان بیش از 3‌هزار ناشر هستیم و از 60 کشور میهمان داریم؛ همچنین علاقه‌مندیم به‌عنوان رئیس کتابخانه ملی آذربایجان نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشید تا با صنعت نشر در ایران و کتاب‌های متعددی که در ایران چاپ می‌شود آشنا شوید و تبادل تجربیات میان دو طرف شکل بگیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن استقبال از پیشنهادهای کریم‌اف، قول مساعدت در زمینه ارسال کتاب و اجرای مفاد سند امضا شده با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارسال منابع بیشتر ایرانی به کتابخانه ملی آذربایجان داد.

در پایان این دیدار تعدادی از کتاب‌های چاپ شده در باکو به یاسر احمدوند اهداء شد و معاون وزیر ارشاد از قسمت‌های مختلف این کتابخانه بازدید کرد.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *