اخبار

بررسی راهکارهای گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی در قزاقستان

در نشست رایزن فرهنگی ایران با استادان زبان فارسی و ایرانشناسی دانشگاه ملی اوراسیا، راهکارهای گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گرفت.

علی اکبر طالبی‌‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه قزاقستان در نشستی صمیمانه با استادان زبان فارسی و ایران‌شناسی در ارتباط با مسائل زبان فارسی در دانشگاه اوراسیا گفت‌وگو کرد.

محورهای اصلی گفت‌وگو در این نشست، میزان جذب دانشجویان زبان فارسی به عنوان زبان اول یا دوم در سال تحصیلی جدید، راهکارهای جذب مخاطبان بیشتر برای انتخاب زبان فارسی، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و علمی از جمله شب شعر، شب یلدا، المپیاد علمی، روز دانشجو و موارد متعدد دیگر بود.

طالبی‌متین با برشمردن دانشگاه ملی اوراسیا به عنوان یکی از چند دانشگاه برتر در قزاقستان، حفظ و ارتقاء زبان فارسی و ایران‌شناسی را در این دانشگاه یکی از مهمترین دغدغه‌های رایزنی فرهنگی و از وظایف مهم این دانشگاه دانست.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته جلسات متعددی میان سفیر و رایزن فرهنگی ایران با وزیر علوم و آموزش عالی کشور قزاقستان صورت گرفته و مسأله آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی همواره از مهمترین موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگوها بوده است، اذعان داشت که نتیجه مطلوب و مورد انتظار در این رابطه در سطح دانشگاه هنوز به دست نیامده است.

طالبی‌متین اهتمام و تلاش مضاعف از سوی مقامات دانشگاه را ضروری خواند و تأکید کرد: رایزنی فرهنگی ایران از هر گونه همکاری در جهت رشد و ارتقاء زبان فارسی و ایران‌شناسی در این دانشگاه مضایقه نخواهد کرد.

آقمارال تویلیوبایوا، استاد زبان فارسی و ایرانشناسی این دانشگاه گفت: آگاهی دادن به دانشجویان در ارتباط با لزوم یادگیری زبان فارسی و ایجاد علاقه در آنها نسبت به انتخاب زبان فارسی، تبلیغات مؤثر و گسترده‌ای را در این رابطه می‌طلبد.

طالبی‌‌متین نیز در همین رابطه بر لزوم راهکارهایی از جمله فعالیت بیشتر دانشجویان و دانش‌آموختگان زبان فارسی در فضای مجازی، ایجاد شبکه دانشجویی میان دانشجویان و دانش‌آموختگان زبان فارسی در داخل دانشگاه و علاقه‌مندان به زبان فارسی در خارج از دانشگاه جهت ایجاد و حفظ ارتباط میان آنان، اطلاع‌رسانی‌ها در ارتباط با زبان فارسی و ایران‌شناسی، آگاهی از آخرین اخبار و تحولات در حوزه زبان فارسی و ایران‌شناسی و مشارکت فعالانه آنها در برنامه‌های فرهنگی مربوطه تأکید کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *