اخبار

اجرای طرح تربیت دانشجویان مسلط به زبان فارسی

رایزم ایران در آستانه و رئیس دانشگاه بین‌المللی آستانه دیدار و موضوع اجرای طرح سه ساله تربیت 25 دانشجوی مسلط به زبان فارسی و امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری با دانشگاه آستانه، مورد تأکید قرار گرفت.

علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه با سریک آزتایویچ ایرسالیف، رئیس دانشگاه بین‌المللی آستانه در این دانشگاه دیدار کرد.

این دیدار پیرو ملاقات پیشین رئیس دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه با رایزن فرهنگی ایران در محل رایزنی با هدف پیگیری و سرعت بخشیدن به اهداف مورد توافق دو طرف در حوزه‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی صورت گرفت.

در این دیدار که معاون رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه نیز حضور داشتند، محورهای گفت‌وگوی پیشین مجددا مطرح و به صورت مبسوط بحث و بررسی شد.

طالبی‌متین ضمن تبریک ایام استقلال قزاقستان و حلول سال نو میلادی مروری بر زمینه‌های همکاری مطرح‌شده در جلسه پیشین از جمله راه‌اندازی دوره‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی، افتتاح اتاق ایران و تجهیز آن، ایجاد پیوند میان این دانشگاه و دانشگاه‌های برتر ایران و برگزاری وبینارهای مشترک، تبادل استاد و دانشجو و دعوت از رئیس دانشگاه به ایران به منظور بازدید از مراکز علمی و فرهنگی تهران داشت.

وی با اشاره به امضای 7 سند همکاری جدید میان ایران و قزاقستان که منجر به گشوده شدن فصل جدیدی در مناسبات دو کشور می‌شود، به منظور توسعه مناسبات علمی دانشگاهی، آمادگی همه‌جانبه خود را برای هرگونه همکاری در زمینه‌های مذکور و سایر زمینه‌های مورد نیاز دانشگاه با همکاری و مساعدت ریاست و سایر مقامات دانشگاه اعلام کرد.

توسعه روابط دانشگاهی با ایران

سریک آزتایویچ ایرسالیف به دیدار اخیر خود با سفیر ایران و ارسال نامه رسمی وی از طریق وزرات امور خارجه قزاقستان به سفارت ایران برای برقراری روابط دانشگاهی با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به هدف اصلی تأسیس این دانشگاه که برقراری ارتباط بیشتر با دانشگاه‌های بزرگ و معتبر دو کشور چین و روسیه به عنوان اصلی‌ترین شرکای این دانشگاه است، از 5 دانشگاه معتبر روسیه از جمله دانشگاه مسکو، تومسک و مدرسه عالی اقتصاد روسیه و همچنین، 5 دانشگاه معتبر کشور چین از جمله سین هوا، چندین دانشگاه در پکن و دانشگاه UIB نام برد که در چارچوب همکاری‌های فی‌مابین دانشجویانی در رشته‌های اقتصاد، محیط زیست منطقه‌ای، آموزش زبان و فرهنگ چین پرورش می‌دهند.

وی از همکاری‌های این دانشگاه با دانشگاه‌های اروپایی از جمله لهستان، مجارستان، فرانسه، ترکیه و آمریکا در حوزه‌های مدرس زبان انگلیسی و MBA سخن گفت.

به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی آستانه، این دانشگاه از مهمترین مراکز تربیت مدرس و مربی مدرسه و مهدکودک در قزاقستان است که هر ساله 500 الی 600 نفر را در این حوزه‌ها تربیت می‌کند.

سریک آزتایویچ ایرسالیف با اشاره به اینکه در این دانشگاه همه زبان‌ها آموزش داده می‌شود و برای همه زبان‌ها مترجم دارند، به جای خالی زبان فارسی اشاره کرد.

در ادامه، اجرای طرح سه ساله به منظور تربیت 25 دانشجوی مسلط به زبان فارسی شامل 20 نفر متخصص در حوزه اقتصاد و 5 نفر متخصص در حوزه تاریخ که امکان سفر به ایران و انجام فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی را داشته باشند، هدف گذاری شد.

همچنین در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک از جمله برگزاری جشن نوروز و نمایشگاه خوشنویسی و مرمت نسخ خطی در طی ماه‌های آینده در دانشگاه گفت‌وگو به عمل آمد. از اقدامات مهم و قابل ‌توجه در این نشست، به امضاء رساندن تفاهم‌نامه‌ همکاری با اهداف علمی و دانشگاهی مشخص با دانشگاه بین‌المللی آستانه است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *