اخبار

افتتاح کتابخانه دیجیتال و اتاق ایران‌شناسی در بصره

کتابخانه دیجیتال و اتاق ایران‌شناسی در مرکز پژوهش و آموزش زبان فارسی وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه بصره افتتاح شد.

کتابخانه دیجیتال و اتاق ایران‌شناسی با حضور رضا ملکی، وابسته فرهنگی کشورمان و سعد شاهین، رئیس دانشگاه بصره، کریمی، نماینده کتابخانه آستان قدس رضوی و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه بصره در مرکز پژوهش و آموزش زبان فارسی وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه بصره افتتاح شد.

میثم، مسئول مرکز پژوهش و آموزش زبان فارسی در دانشگاه بصره گزارش مختصری از فعالیت یک ساله این مرکز ارائه کرد و گفت: در طول یک سال گذشته دوره‌های گوناگون در خصوص زبان فارسی و ده ها کلاس به صورت مجازی و خصوصی با نظم و تلاش دو مدرس این مرکز برگزار شده است که ماحصل آن آموزش به بیش از 300 نفر از علاقه‌مندان به فراگیری زبان فارسی است.

وی ابراز کرد: این مهم حاصل زحمات و تلاش همکاران وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و مرکز تحقیقات و توسعه زبان فارسی دانشگاه بصره است.

میثم افزود: این مرکز در حال حاضر بیشترین تعداد کلاس‌های مجازی و حضوری را در بین دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌کند. با تأسیس کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ظرفیت نهفته دانشگاه شکوفا شد.

وی تأکید کرد: در کنار آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، این مرکز به پشتوانه علمی گروه زبان فارسی و مرکز تحقیقات و توسعه زبان فارسی برنامه‌های زیادی در حوزه منابع درسی، آزمون‌ها و گسترش فعالیت‌های خود دارد.

رضا ملکی، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره اظهار داشت: در چهارچوب تفاهم‌نامه همکاری بین وابستگی فرهنگی و دانشگاه بصره امروز شاهد افتتاح کتابخانه دیجیتال و اتاق ایران‌شناسی در مرکز پژوهش و آموزش زبان فارسی وابستگی فرهنگی ایران در دانشگاه بصره هستیم.

وی ادامه داد: این امر مهم با همکاری سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی  در دانشگاه بصره انجام شد، با این اقدام مهم به صورت آنلاین امکان دسترسی و استفاده اساتید دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه بصره به بیش از 30 میلیون جلد کتاب، منابع و مقالات و پایان‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی و همچنین، بهره مندی  بیش از 3000 پایگاه معتبر بین‌المللی با بیش از 200 میلیون منابع و دسترسی آفلاین به بیش از 300 هزار منابع الکترونیکی و همچنین 250 سامانه نرم افزاری کتاب و مقاله را خواهند داشت در واقع ما سعی کردیم با دنیای علم در جهان از این مکان مرتبط شویم.

ملکی عنوان کرد: محققان، اساتید و دانشجویان می‌توانند از ایستگاه مطالعاتی دیجیتال کتابخانه مرکز پژوهش و آموزش زبان فارسی وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه بصره از منابع علمی مختلف جهان به زبان فارسی، عربی و انگلیسی با امکان ایجاد شده بهره مند شوند.

سعد شاهین، رئیس دانشگاه بصره نیز در سخنانی، گفت: علیرغم شرایط حاکم و تبلیغات منفی علیه ایران، ملت‌های جهان و به خصوص دانشجویان، شیفته ایران و علاقه‌مند شناخت و آگاهی از تحولات ایران هستند. باور دارم برای تغییر دید مردم جهان به ایران باید از مسیر آموزش و آشنایی ملل مختلف به خصوص قشر دانشجویان گام برداریم.

کریمی از مسئولین سازمان کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: امروز کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی و دانشگاه بصره با همت و همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بصره با هدف ارتباط با بیش از 3 هزار ایستگاه علمی فعال شد و امکان دسترسی به میلیون‌ها کتاب چاپی از طریق کتابخانه دیجیتال و امکان ارتباط با ایستگاه‌های علمی ایرانی و بین‌المللی وجود دارد.

در پایان این مراسم، تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و دانشگاه بصره امضا شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *