اخبار

معرفی ناشر برتر ایتالیایی در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل البیت(ع)

انتشارات عرفان ایتالیا توسط هیأت داوران سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی به عنوان ناشر برتر در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل البیت(ع) برگزیده و معرفی شد.

با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رضوی و نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد مقدس، وبینار معرفی ناشر برتر در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل البیت(ع) ایتالیا با حضور شخصیت‌های فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی باقری، سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد مقدس ضمن معرفی مهدی جوزپه آییلو و فعالیت ایشان در چاپ و انتشار کتاب‌های اهل البیت(علیهم السلام) در ایتالیا، از رایزنی فرهنگی کشورمان به منظور همکاری در معرفی انتشارات عرفان تشکر کرد.

وی ضمن قدردانی از آییلو، موفقیت او در ترویج فرهنگ رضوی را تبریک گفت و آمادگی نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی برای ادامه همکاری‌های مشترک با کتابخانه آستان قدس رضوی را اعلام کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه ملی رم و کتابخانه آستان قدس رضوی

محمد تقی امینی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا به تشریح فعالیت‌های این نمایندگی در حوزه چاپ و نشر پرداخت و گفت: رایزنی فرهنگی حمایت از ترجمه و نشر را در حوزه‌های مختلف زبان، تاریخ، تمدن، ادبیات فارسی، علوم اسلامی و حمایت از ناشرین فعال کشور متوقف فیه در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این نمایندگی فرهنگی ترویج و گسترش فرهنگ اهل البیت(علیهم السلام) را وظیفه خود می‌داند که نمونه بارز آن همکاری با انتشارات بین‌المللی عرفان است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا فعالیت و حمایت از ناشرین در حوزه ترجمه و نشر آثار را یکی از مهمترین فعالیت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم برشمرد و آن را از افتخارات خود در ایتالیا دانست.

وی همچنین، با بیان اینکه ارتقاء روابط بین کتابخانه‌ای دو کشور ایران و ایتالیا همواره جزو اولویت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان است، تأکید کرد: موضوع امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه ملی رم و کتابخانه آستان قدس رضوی از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است.

ترجمه و نشر آثار رضوی در ایتالیا

امینی در خصوص همکاری و حمایت از ترجمه و انتشار زندگی و سیره ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام، پیشنهاد همکاری کتابخانه آستان قدس رضوی با انتشارات عرفان در ترجمه و نشر آثار رضوی را ارائه داد.

سخنران بعدی این نشست، مهدی آییلّو، مدیر انتشاراتی عرفان بود که ضمن تشکر از همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا بخاطر معرفی ایشان به سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، برگزیده شدن انتشارات عرفان توسط هیأت داوران را برای خود افتخار بزرگی دانست و از رئیس کتابخانه آستان قدس قدردانی کرد.

وی ضمن معرفی برخی از کتاب‌هایی که توسط نشر عرفان در راستای سیره ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام، ترجمه و انتشار یافته است، اظهار داشت: با همکاری اساتید دانشگاه رم در حال تألیف و انتشار کتابی هستم که اختصاص به ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، دانشمند بزرگ ایرانی و تأثیر وی در علوم در دنیای غرب و اروپا دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی در سالگرد شهادت این شهید والامقام، آمادگی این مجموعه را جهت هرگونه همکاری انتشاراتی و کتابخانه‌ای با مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ای ایتالیا اعلام کرد.

وی با پیشنهاد رایزن فرهنگی کشورمان برای همکاری و حمایت در ترجمه و چاپ نشر رضوی با انتشارات عرفان موافقت کرد و گفت: امیدواریم آقای آییلّو به همراه دیگر ناشران معتبر ایتالیایی در چهاردهمین دوره این جشنواره حضور فعال داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی اظهار داشت: کتابخانه آستان قدس یکی از مهمترین کانون‌های فرهنگی جهان اسلام و منحصر به فرد است و این ظرفیت را دارد تا همکاری قابل توجهی با محققان و اندیشمندان سراسر دنیا داشته باشد.

در پایان این نشست مجازی، با توجه به اینکه انتشارات عرفان توسط هیأت داوران سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی به عنوان ناشر برتر در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل البیت(ع) برگزیده شده بود، جایزه آییلو، رئیس انتشارات عرفان جهت ارسال به ایتالیا تحویل حجت‌الاسلام والمسلمین سرپرست نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مشهد مقدس شد.

شایان ذکر است، جوزپه مهدی آییلو (Giuseppe Mahdi Aiello) سال 1976 م. در شهر کوریلیانو کالوبرو (Coriglianio Calubro) متولد شد. این شیعه ایتالیایی که دانش آموخته رشته فلسفه است در سال 2007 م. انتشارات عرفان را بنیاد نهاد و در حال حاضر علاوه بر مدیریت این انتشارات، مدیر مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر رم نیز است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *