اخبار

رونمایی از کتاب «الجواهری فی ایران » در مرکز فرهنگی البغدادی

روز جمعه مورخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سالن «على الوردی» در مرکز فرهنگی «البغدادی» در خیابان «متنبی» بغداد، میزبان یک رویداد مهم فرهنگی بود؛ رونمایی از کتاب «الجواهري في ایران» (جواهری در ایران روایتی هنرمندانه از زندگی حرفه ای شاعر بزرگ عراقی جهان اسلام محمد مهدي الجواهری به قلم دکتر محمد علی آذرشب).

مراسم رونمایی از کتاب جواهری در ایران با حضور آقای جابرالجابری قائم مقام سابق وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، مجالس فرهنگی البغدادی و تجمع دوستداران فرهنگ و هنر و دهها تن از علاقمندان عراقی از ادبا و شعرا به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و امضای کتاب از سوی دکتر محمد علی آذر شب انجام شد.

آقای «صادق الربیعی» رئيس مجالس فرهنگی البغدادی که مدیریت جلسه را بر عهده داشتند با عرض خیر مقدم به دکتر آذر شب و حاضرین و با تشکر از رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در بغداد برای رقم زدن این رویداد فرهنگی و با بیان مختصری از رزومه دکتر آذرشب برنامه را آغاز نمودند. سپس عبدالهادی الصادق» یکی از اساتید حاضر در جایگاه سخنرانی و شاعران بزرگ عراقی و راوی شعر الجواهری گفت: الجواهری یک رسالت انسانی را به جهان یادآوری می کند. وی در طول زندگی خود به کشورهای بسیاری از جمله ایران سفر کرده است که در وصف طبیعت زیبا و جذاب ایران اشعاری را سروده است که خالی از اشتیاق وی به عراق نبوده است. عبدالهادی الصادقی در ادامه از آقای آذر شب جهت معرفی کتاب الجواهري في ایران دعوت بعمل آورد. دکتر آذرشب ابتدا از حضور خود در جمع ادبا و شاعران و فرهنگ دوستان عراقی در این مکان باستانی و تاریخی و فرهنگی ابراز خرسندی و خوشحالی نمودند و همچنین از رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در فراهم آوردن این فرصت تقدیر و تشکر نمودند. دکتر آذر شب گفت: کتاب «الجواهري في ايران» حاوی مباحثی درباره حضور شاعر بزرگ محمد مهدی جواهری در ایران است. جواهری (از نوادگان محمد حسن صاحب جواهر کلام) که او را شاعر اکبر عرب لقب دادند. ایشان در نجف سال ۱۲۷۲ هجری شمسی متولد شد، هنگام جوانی و در سالهای ۱۳۰۳ و ۱۳۰۵ هجری شمسی دو سفر به ایران، سپس در کهنسالی سفر کوتاهی در سال ۱۳۷۱ به جمهوری اسلامی ایران داشتند. در دو سفر قبلی ۱۱ قصیده سرود که متضمن بیان احساساتش نسبت به طبیعت زیبای شهر ها و روستاهای ایران و در سومین سفر کوتاه خود سه قصیده سرود و به مقام معظم رهبری اهدا کرد.

دیوان هفت جلدی او و کتاب خاطراتش به نام «ذکریاتی» متضمن مسائل تاریخی و ادبی است که قسمتی از آنها به ایران ارتباط دارد. دیوان او غیر از ۱۴ قصیده یاد شده دارای ترجمه شعری ابیاتی از حافظ شیرازی و دعوت شعرای عرب برای بهره بردن از ادبیات فارسی و مسائل مربوط به شناسنامه ایرانی اوست به علاوه بر اسناد مدارک دیگر .

ایشان در ادامه خاطر نشان کردند: کتاب الجواهري في ایران به این مسئله هم پرداخته که چرا آوازه جواهری و اشعار او در ایران این همه دامنه گسترده پیدا کرده است. ارائه این مجموعه گرانبها می تواند برای مقابله با جریان تجزبه قومی و طایفه جریان اسلام سودمند باشد. دیپلماسی فرهنگی به ویژه با گفتمان ادبی باید پشتیبانی هر کوششی جهت برقراری ارتباط بین کشورها و ملتها باشد. دکتر آذر شب در پایان گفتند: امیدوارم این اثر که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد به چاپ رسیده است گامی موثر در تحقق ارتباطات ادبی و فرهنگی در جهان اسلام و مقدمه ای برای رسیدن به هدف بزرگ تمدن نوین اسلامی باشد.

منبع: سازمان ترجمه و نشر

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *