اخبار

بوستان و گلستان سعدی جلوه بارزی از اندیشه اخلاق محور ایرانی اسلامی است

رایزن فرهنگی ایران در هندوستان گفت: برای معرفی دو اثر مهم سعدی به هندی‌ها دو دلیل دارم؛ ابتدا اینکه سعدی و آثارش در هندوستان شناخته شده و یکی از تاثیرگذارترین آثار ادب فارسی در شبه قاره است. مضاف بر اینکه آثار سعدی جلوه بارزی از اندیشه اخلاق محور ایرانی اسلامی است.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در هند گفت: اگر کتابی بخواهم به یک توریست هندی در سفر به ایران معرفی کنم، قطعا گلستان و بوستان سعدی است البته با ترجمه انگلیسی.

او افزود: برای معرفی دو اثر مهم سعدی به هندی‌ها دو دلیل دارم؛ ابتدا اینکه سعدی و آثارش در هندوستان شناخته شده است و یکی از تاثیرگذارترین آثار ادب فارسی در شبه قاره است.

این رایزن فرهنگی ایران در دهلی عنوان کرد: مضاف بر اینکه آثار سعدی جلوه بارزی از اندیشه اخلاق محور ایرانی اسلامی است.

درباره سعدی و مهم‌ترین آثارش

سعدی را می‌توان یکی از پنج شاعر برتر، حرفه‌ای و اهل‌فن ایرانی دانست که آثار او تأثیر بسیار زیادی بر علم و ادب پارسی داشته است. سعدی نه تنها در ایران، بلکه در اقصی نقاط جهان، طرفداران بسیاری داشته و آثار مهم او، از جمله بوستان سعدی در کشورهای بسیاری از شرق تا غرب، ترجمه ‌شده‌اند.

دو اثر مهم سعدی، کتاب‌های بوستان و گلستان هستند که هرکدام به نوبه خود، جزو مطرح‌ترین‌ها محسوب می‌شوند.

سعدی گلستان، این اثر گران‌بها را در قالب یک دیباچه و هشت باب به نظم و نثر مسجع و موزون نگاشته است و اکثر نوشته‌های آن کوتاه و به شیوه‌ داستان‌ها و پندهای اخلاقی هستند. هنر داستان‌گویی و ایجاز وی مانع شده است که وجه تعلیمی آن باعث ملالت خواننده شود.

حکایت‌های گلستان متناسب با موضوع، کوتاه یا بلند هستند. در بعضی از حکایات، شخصیت‌های خیالی یا واقعی ثالث به چشم می‌خورند؛ اما در برخی دیگر، نویسنده خود حاضر و ناظر است. برخی از این رخدادها، رخدادهای واقعی زندگی وی و برخی صرفاً رخدادهای تخیلی هستند.

او در گلستان از پرداختن به تاریخ‌نگاری و تذکره‌نویسی پرهیز می‌کند و فقط به بیان امور مربوط به زندگی و منش اشخاص پرداخته است. این اثر را می‌توان گزارش او از جامعه‌ زمان خودش معرفی کرد که در آن اوضاع فرهنگی و اجتماعی مردم را به صورت واقعی به نمایش می‌گذارد.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *