اخبار

هشتمین پایتخت کتاب ایران اردیبهشت‌ماه اعلام می‌شود

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی، ضمن تشریح آخرین تحولات در برگزاری دو رویداد پایتخت کتاب ایران و جایزه فیروزه از اعلام هشتمین پایتخت کتاب ایران در اردیبهشت‌ماه خبر داد.

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعلام هشتمین پایتخت کتاب ایران بیان کرد: برنامه‌ریزی شده، تا پیش از برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، احتمالا اواسط اردیبهشت‌‌ماه، هشتمین پایتخت کتاب ایران را معرفی کنیم.          

وی به دلایل تغییر زمان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب 1402 اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا، انتقال فعالیت‌های ترویجی حوزه کتاب به اداره کل مجامع و تشکل‌های فرهنگی و تغییراتی در ترکیب‌ شورای برنامه‌ریزی و اعضای حامی، موجب شد تا در انتخاب و معرفی هشتمین پایتخت کتاب ایران، تاخیر ایجاد شود.

جانعلی‌پور با اشاره به ترکیب شورای برنامه‌ریزی و اعضای حامی در رویداد «پایتخت کتاب ایران»، افزود: یکی از رویکرد‌های جدی در برگزاری رویداد پایتخت کتاب ایران، مشابه جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، تقویت رویکرد مردمی است؛ بنابراین در شورای برنامه‌ریزی و حتی شورای مشورتی که با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جمع زیادی از دستگاه‌های که شبکه مردمی داشتند، حضور پیدا کردند. تلاش می‌شود با دقت بسیار بیشتری، شهری انتخاب شود که شایستگی، ظرفیت و توان عنوان «پایتخت کتاب ایران» را داشته باشد.

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب «شهر‌‌های خلاق کتاب و کتابخوانی» گفت: بررسی‌ وضعیت شهر‌‌های صاحب عنوان خلاق در کتاب و کتابخوانی در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد، این شهر‌ها به‌دلایل مختلف از‌‌جمله تغییرات در بخش مدیریت شهری، توان یا انگیزه خود را در استمرار فعالیت‌های کتابخوانی حفظ نمی‌کردند؛ بنابراین احتمالا قاعده انتخاب 20 شهر‌ خلاق حوزه کتابخوانی همیشه به روال سابق نباشد. درباره این موضوع نیز در شورای سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری خواهد شد.    

جانعلی‌پور درباره برگزاری هشتمین دوره جایزه فیروزه گفت: جایزه فیروزه از قالب یک فراخوان عمومی در حوزه اسباب‌‌بازی، نوشت‌افزار، هدایای فرهنگی و عروسک خارج شده و بخش ایده‌ها، کسب‌‌و‌کار‌های نوپا و کسب‌و‌کاری‌های تجاری‌شده به آن افزوده شده است؛ به‌عبارت دیگر تلاش می‌کنیم به جشنواره فیروزه تخصصی‌تر نگاه شود. 

وی هفتمین دوره جایزه فیروزه را جزو فعال‌ترین ادوار این رویداد معرفی کرد و ادامه داد: یکی از دلایل مشارکت درخور توجه که در هفتمین دوره این جایزه رقم خورد، دریافت آثار به‌ شکل عام بود و به‌همین دلیل بیش از نیمی از آثار دریافتی جزو صنایع دستی بودند؛ بنابراین با توجه به قاعده‌ای که دوره هشتم تعیین شده میزان مشارکت مانند دوره قبل نخواهد بود و صرفا به حوزه «صنایع فرهنگی» متمرکز هستیم.

جانعلی‌پور با بیان اینکه افزایش مشارکت از دغدغه‌های مهم برگزار‌کنندگان است، افزود: یکی دیگر از دلایل تغییر قاعده برگزاری هشتمین دوره جایزه فیروزه، ایجاد یک رقابت برابر بین مشارکت‌کنندگان است. در ادوار گذشته یک فعال جدید حوزه صنایع فرهنگی در کنار یک نام فعال تجاری رقابت داشتند؛ علاوه‌براین افراد صاحب ایده، فرصت حضور در جشنواره را پیدا نمی‌کردند. با آسیب‌شناسی ادورا مختلف، هشتمین دوره «جایزه فیروزه» در سه حوزه‌ ایده‌ها، کسب‌‌و‌کار‌های نوپا و کسب‌و‌کاری‌های تجاری‌شده برگزار می‌شود؛ بنابراین با دقیق‌تر شدن این رویداد به زمان بیشتری نیاز است تا نتیجه تغییرات، حاصل و میزان مشارکت به حد انتظار برگزار‌کنندگان برسد.

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلب  حمایت مادی و معنوی دستگاه‌ها، را از دیگر اهداف متولیان جایزه فیروزه اعلام و بیان کرد: در ادوار گذشته به‌طور عمومی نهاد‌های مروج صنایع فرهنگی در شورا حضور داشتند، اما برای دوره هشتم دستگاه‌ها، هدفمند به شورای برنامه‌ریزی دعوت شدند؛ به‌عبارت دیگر نهاد‌های حاکمیتی و حمایتی پای کار آمده‌اند. هرچند در ادوار گذشته این نهاد‌ها حضور داشتند، اما برای برگزاری دوره هشتم، با دسته‌‌بندی دقیق‌تر در جریان برگزاری رویداد قرار دارند؛ به‌عنوان مثال صندوق اعتباری هنر، صندوق کارآفرینی امید، همچنین در حوزه حاکمیتی، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و نهاد‌های گفتمان‌سازی، مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشارکت دارند. یادآور می‌شوم، با توجه به این دسته‌بندی دقیق، جلب حمایت‌ مادی و معنوی نهاد‌ها زمان‌بر خواهد بود.  

جانعلی‌پور درباره زمان برگزاری اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه گفت: خرداد‌ماه اختتامیه هشتمین دوره جایزه فیروزه ذیل دبیرخانه دائمی صنایع فرهنگی ایران، برگزار خواهد شد. یکی از اهداف دبیرخانه دائمی توجه به موضوع آموزش است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در مسیر تحقق این هدف هستیم.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *