اخبار

آموزش زبان فارسی باستان در مادرید

دوره آموزش زبان فارسی باستان در دانشگاه علوم کلیسایی سن داماسو شهر مادرید برگزار می‌شود.

دانشگاه علوم کلیسایی سن داماسو واقع در شهر مادرید در ترم جدید تحصیلی خود اقدام به برگزاری دوره‌های زبان‌های کلاسیک و باستانی کرده است. این دوره‌ها شامل زبان هایی چون لاتین، عربی، یونانی و عبری است. برگزار کننده این دوره‌ها دانشکده ادبیات مسیحی و کلاسیک سن خوستینو واقع در دانشگاه مذکور است.

تمرکز این دانشکده عمدتا بر زبان‌های پیش از کتاب مقدس، زبان‌های کلاسیک، زبان‌های مسیحیت شرقی… بوده و یک برنامه مطالعاتی طراحی شده برای کسب دانش کامل از هر یک از آنها و دسترسی مستقیم به منابع و تحقیقات در آن زبان‌ها طراحی شده است.

امسال در این دانشکده دوره آموزش زبان فارسی باستان نیز گنجانده شده است که یکی از زبان‌های پر اهمیت در درک جهان باستان به شمار می‌رود. مسئول این دوره نیز «آنخل لوپز چالا» متخصص این زبان است.

آنگونه که دانشکده ذکر شده در توضیح این دوره آورده است: هدف از برگزاری این دوره آموزشی آن است که زبان آموزان شروع به نوشتن و خواندن به زبان فارسی باستان کنند و قادر به  فراگیری و تسلط بر دستور زبان فارسی، واژگان و ساختارهای نحوی آن و نیز ترجمه عبارات ساده و کتیبه‌های ساده باشند.

در این راستا، مطالب و تمرین‌های طراحی شده توسط استاد این کلاس در اختیار افراد قرار می‌گیرد و نیز به زبان آموزان یک کتابشناسی کامل همراه با دستور زبان به عنوان ابزار پشتیبان این دوره داده می‌شود.

همچنین در این ترم تحصیلی، کلاس خواندن متون به زبان فارسی باستان نیز برگزار خواهد شد. این دوره یک ساله بوده و شامل یه جلسه هفتگی است که در دو قسمت 50 دقیقه‌ای با یک نوبت تنفس در میان آنها برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این کلاس برای زبان آموزان و محققان اینگونه تعریف شده است: ترجمه، خواندن و نظر دادن در مورد متون به زبان فارسی باستان. مهم‌ترین کتیبه‌های فارسی باستان ترجمه و تفسیر می‌شوند. محتوای مذهبی و تاریخی کتیبه‌های فارسی با منابع غیر فارسی دیگر مانند کتاب مقدس، متون کلاسیک یونانی- لاتین یا متون متعلق به سنت ادبی بابلی مقایسه خواهد شد.

شکل برگزاری کلاس نیز بدین صورت است که این یک کار مشترک بین استاد و دانشجو است. استاد، ابتدا کتیبه مورد نظر برای ترجمه را در بافت تاریخی خود قرار داده و شرح می‌دهد سپس، زبان آموز کار ترجمه و تحلیلگری مذهبی و تاریخی خود را بر متن انجام می‌دهد و کار او توسط استاد مورد سنجش و اصلاح قرار می‌گیرد.

گفتنی است، دانشگاه علوم کلیسایی سن داماسو (UESD) یک دانشگاه مذهبی است که توسط مقر مقدس در اسقف نشین مادرید ساخته شده است. آموزش‌های این دانشگاه در حوزه‌های فلسفه، الهیات، ادبیات مسیحی و کلاسیک، حقوق شرعی و علوم دینی است و مدرک آن اعتبار رسمی دارد. نام این دانشگاه از نام پاپ اسپانیایی الاصل سن داماسو گرفته شده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *