اخبار

آموزش زبان با «قصه‌ها و مثل‌های فارسی»

کتاب‌ «قصه‌ها و مثل‌های فارسی» با هدف آشنایی با فرهنگ و ضرب‌المثل‌های زبان فارسی تألیف شده‌است و با روشی ساده کاربرد صحیح تعدادی از مشهورترین مثل‌های فارسی و داستان‌های آن‌ها را آموزش می‌دهد.

کتاب قصه‌ها و مثل‌های فارسی ویژه فارسی‌آموزان سطح میانی و فوق‌میانی است. این کتاب‌ قصه‌ها و مثل‌های فارسی با هدف آشنایی با فرهنگ و ضرب‌المثل‌های زبان فارسی تألیف شده‌است و با روشی ساده کاربرد صحیح تعدادی از مشهورترین مثل‌های فارسی و داستان‌های آن‌ها را آموزش می‌دهد و هم‌زمان مهارت خواندن و نوشتن و صحبت‌کردن را در زبان‌آموزان تقویت می‌کند.

این کتاب شامل ۳ فصل و مجموعاً ۱۲ درس و ۳ آزمون مرور است. کتاب فاقد فایل صوتی است. مخاطب این کتاب فارسی‌آموزان بزرگسال است و کتاب به‌عنوان کتاب درسی تألیف شده‌است اما به نظر می‌رسد می‌تواند به‌عنوان کتاب کمک‌آموزشی نیز مورد استفاده قرارگیرد.

در ابتدای هر درس به منظور فعالسازی دانش پیشین زبان آموزان چند تصویر آمده‌است تا ضمن گفت‌وگو درباره آن‌ها، ذهن زبان‌آموزان برای درک محتوای درس آماده شود. برای حفظ تعلیق و جذابیت داستان متون از ارائه پرسش‌های پیش از خواندن خودداری شده است.

در مرحله دوم واژگان و اصطلاحات هر درس با زبانی ساده توضیح داده شده است. پس ازهر متن، یک سری تمرین ( الف، ب،پ،ت) برای درک مطالب وجود داردکه درک زبان آموزان را از درس می‌سنجد. تمرین‌های (ت) پرسش‌هایی هستند که بنابر صلاحدید استاد، زبان‌آموزان می‌توانند در کلاس به آن‌ها پاسخ شفاهی بدهند. یا پس از کلاس برای جلسه هفته آینده پاسخ آن‌ها را بنویسند.

تمرین‌های درک واژه مربوط به درک و کاربرد واژگان متن هستند. همچنین تمرین جانبی بر حسب محتوای دروس و بلندی آن‌ها به درس‌ها اضافه شده است. پس از تمرین‌ها یک متن گفت‌وگو آمده است که بیانگر کاربرد و استفاده ضرب‌المثل‌ها در زندگی واقعی است و برای تفهیم بهتر کاربرد ضرب‌المثل‌ها و ادامه فعالیت‌ها توسط زبان‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

بعد ازمتن گفت‌وگو نوبت به فعالیت‌های گروهی می‌رسد که به نوعی مرتبط با آنها هستند و از اهمیت خاصی برخوردارند.

کتاب قصه‌ها و مثل‌های فارسی، ویژه فارسی‌آموزان سطح میانی و فوق میانی، نوشته نوید اعطارشرقی و الاهه نصیرپور در ۱۰۸ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۵۰ هزار تومان توسط انتشارات بین‌المللی آزفا وابسته به بنیاد سعدی منتشر شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *