اخبار

آیین رونمایی از کتاب «المولی والعبد»در نمایشگاه بیروت

محمدمحسن علیق در آیین رونمایی از کتاب «المولی والعبد» که توسط خانه کتاب و ادبیات ایران در «غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران» و در شصت‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت برگزار شد به نظریه تربیتی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در این کتاب به آن اشاره کرده است گریزی زد و بیان کرد: این کتاب برگرفته از فقه و متون دینی است و همه این‌ها در راستای پاسخ‌دهی به نیازهای جوانان و به‌ویژه تبیین سبک زندگی آنان است.

«شصت‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت» در حال برگزاری است و خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در قالب «غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران» در این نمایشگاه حضور داشته و به فعالیت می‌پردازد. از جمله فعالیت‌های موسسه در همان روزهای آغاز به کار در این نمایشگاه رونمایی از کتاب «المولی و العبد» بود. این اثر را حجت الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان تالیف کرده که توسط انتشارات بیان معنوی (ناشر آثار حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان) به زبان عربی ترجمه شده است. 

گسترش تبلیغ اعتقادات دینی در جهان عرب

در این نشست محمدمحسن علیق که کار تبلیغ و گفتمان‌سازی آثار دینی در جهان عرب را برعهده دارد به نظریه تربیتی که پناهیان در کتاب «المولی والعبد» به آن اشاره کرده است، گریزی زد و بیان کرد: این کتاب برگرفته از فقه و متون دینی است و همه این‌ها در راستای پاسخ‌دهی به نیازهای جوانان و به‌ویژه تبیین سبک زندگی آنان است. پناهیان در این اثر موضوعات را از دو بعد بررسی کرده است؛ یکی بحث آسیب‌شناسی دقیق از تعلیم و تربیت اسلامی دینی است و دیگری نیز بازسازی جدیدی از ایدئولوژی نو بوده که درخصوص رابطه خدا و بنده است.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اسلامی لبنان همچنین عنوان کرد: روشی که نویسنده برای تبیین مفاهیم دینی استفاده می‌کند روش جدید و ترکیبی است که اصل را حفظ کرده و به قرآن و اهل بیت استناد می‌کند؛ درواقع یک روش جدید با زبان نو برای اینکه مخاطبان بتوانند آن را بهتر درک کرده و نیاز آنان را پاسخ دهد. همچنین کلید موفقیت ارائه مطالب و مفاهیم دینی در عصر حاضر این است که با یک زبان جدید و با ابتکار و خلاقیت بیان شود تا بتوان ارتباط واقعی را بتوان با جوانان برقرار کرد.

محمدمحسن علیق در پایان گفت: راه موفقیت حجت الاسلام‌والمسلمین پناهیان در بحث آموزش و آموزه‌های دینی همان ارتباط دو طرفه‌ای است که او با مردم به خصوص با جوانان در مباحث تربیتی، اعتقادی و اجتماعی دارد. بنده تلاش می‌کنم تا این گفتمانی که او در بحث ترویج و تبلیغ اعتقادات دینی دارد را در جهان عرب به‌ویژه کشور لبنان تبلیغ کرده و گسترش دهم؛ این یک اصل اساسی در تمدن‌سازی نوین اسلامی است به خصوص برای مبحث سبک زندگی اسلامی تا همه جوانان مسلمان بتوانند برپایه آن زندگی خود را استوار کنند.

بازتاب رونمایی از کتاب «المولی والعبد» در شبکه‌های اجتماعی لبنان

در پایان نیز از کتاب «المولی والعبد» با حضور محمدمحسن علیق (پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اسلامی لبنان و استاد دانشگاه لبنان)، مصطفی نوبخت (مدیر نشر ترجمه جامعه‌المصطفی)، حجت الاسلام‌والمسلمین کمیل باقرزاده (مدیر بخش بین‌الملل انتشارات انقلاب اسلامی) و حسینعلی سبزه (مدیر غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت) رونمایی شد؛ همچنین به واسطه طراحی پوستر و تبلیغاتی که درخصوص آیین رونمایی این کتاب صورت گرفت در شبکه‌های اجتماعی کشور لبنان نیز بازتاب بسیار خوبی داشت.

منبع: خانه کتاب و ادبیات ایران

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *