اخبار

پنجاه‌‌ودومین شماره نشریه «الهدی» منتشر شد

به همت مؤسسه مطالعات حوزوی الهدی و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، پنجاه‌‌ودومین شماره نشریه «الهدی» منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این شماره از نشریه به بررسی زندگی و جایگاه علمی و فرهنگی مرحوم آیت‌الله آصفی از مجتهدان حوزه علمیه نجف و از فعالان سیاسی در عراق  و یکی از اعضای اصلی حزب الدعوة الاسلامیة می‌پردازد.

«مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (دام ظله) و فلسفه ی تاریخ، الشیخ عدنان الحسانی» از دیگر مقالات این نشریه است که در مورد دیدگاه معظم له نسبت به شرایط نهضت امت و مستلزمات آن می‌باشد.

در این مقاله اشاره شده است که تاریخ نقش انسان‌های موثر و بارز را فراموش نمی‌کند و ملت‌ها توانایی تغییر سرنوشت خود را دارند. همچنین تاکید شده است که اسلام و یکتاپرستی شرط اصلی تدوین تاریخ بشری است، زیرا تاریخ تمام ملت‌ها با آن گره خورده است.

موضوع «نقد معارف فرهنگی غرب از دیدگاه شیخ یزدی … الدکتور محمد الحلو» مقاله‌ای دیگر است که در  آن، پژوهشگر تمدن غربی و کارکرد آن در نابودی ارزش‌ها و تاثیر آن بر کشاندن نسل‌های بسیاری در مراحل مختلف تاریخ به انحطاط، جنگ، نفرت و تسخیر و غلبه زبان بی‌عدالتی بر عدالت را مرور می‌کند.

همچنین، در این بخش تاکید می‌شود تمام دردهایی که بشریت دچار آنها شده است ناشی از رواج تفکر غربی در ازای اندیشه الهی اسلامی است.

در بخشی دیگر این نشریه، مقاله «مبانی قانون اساسی از دیدگاه امام خمینی (ره) … دکتر عبدالعال العبدونی» درج شده است. در این پژوهش از دیدگاه امام خمینی(ره) قانون اساسی وضعی و اسلامی و اهمیت قانون اساسی در زندگی جوامع مختلف بشری صحبت شده است.

«رابطه دانش با جامعه از دیدگاه شهید صدر … سید ریاض کلوری» هم مقاله دیگر است که در این تحقیق از مبانی علوم توحیدی، نبوت و پیامبری، اهمیت پیامبران و بازگشت به سوی خداوند در تنظیم رفتار افراد و جوامع صحبت شده و تاکید می‌شود که مبنای رجوع به خداوند علم و دانش است.

مقالات تلاش علمای ایران در خدمت به قرآن پس از انقلاب اسلامی نوشته نور الدین بولحیه ، مطالعه مذهب اسلامی شیعی نوشته لیاقت تکتم، توحید در خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته خانم نعمت ابوزید و دفاع از مستضعفین در فقه جامعه نوشته شیخ طالب رحمه الساعدی از دیگر مقالات این شماره نشریه هستند.

این شماره از مجله برای دفاتر مراجع و حوزه‌های علمیه  نجف اشرف و دفاتر حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت و متفکران و مراکز فرهنگی و نخبگان عراقی ارسال شده است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *