اخبار

انتشار کتاب “بچه‌های ایران” با موضوع کودکان ایرانی در کرواسی

نویسنده اهل کشور کرواسی با نگارش کتاب “بچه‌های ایران به زبان کرواتی، کودکان ایرانی را به کودکان کشورش معرفی کرد.

زهرا قهرمان کتاب “بچه های ایران”
نویسنده اهل کشور کرواسی با نگارش کتاب “بچه های ایران” به زبان کرواتی، ایران را به کودکان کشورش معرفی کرد. ایوان جُگیچ راهنمای تورهای مسافرتی، نویسنده و عکاس اهل کشور کرواسی که 5 سال است در ایران زندگی می کند در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما هدف از نگارش کتاب “بچه های ایران” را اینگونه بیان کرد: بچه ها در همه جای دنیا مثل هم هستند اما من تصمیم گرفتم کودکان ایرانی را به کودکان کشورم معرفی کنم تا بچه های کروات علاوه بر دیدن تصاویری از کویر که برایشان جالب است، با کودکان ایرانی آشنا شوند. جُگیچ در باره کتابش که برای کودکان 5 تا 10 ساله نوشته گفت: قهرمان داستان دختر بچه ای به نام زهرا از روستای شهداد کرمان است که او را از زمانی که بچه بود می شناسم. او اضافه کرد: کتابم را از زبان زهرا نوشتم که دوستان زیادی در روستای شهداد و دیگر شهرهای ایران دارد، در این کتاب علاوه بر اینکه زهرا دوستانش را معرفی می کند، آنها نیز دوستانشان را به زهرا معرفی می کنند و به روستای شهداد می آیند.

جذابیت کاشیکاری مساجد برای کودکان خارجی
نویسنده اهل کرواسی افزود: بیشترین لذت من وقتی است که به کشورم سفر می کنم و تجاربم از ایران و کودکانش را برای کودکانی که در مدارس و کتابخانه های کرواسی هستد تعریف می کنم . وی افزود: ارتباط با بچه ها بسیار برایم ارزشمند است بخصوص وقتی کودکان کروات در باره هم سن و سالهایشان در ایران با کنجکاوی سوال می کنند، برای مثال وقتی بچه های کشور سر سبز کرواسی کویرهای عاری از گیاه ایران را می بینند، تعجب می کنند و می پرسند: اینجا جبهه جنگ است که گیاهی دیده نمی شود؟ ایوان جُگیچ که علاوه بر نویسندگی توریست به ایران می آورد با اشاره به معماری متفاوت ایران، آن را بسیار ارزشمند دانست و گفت: معماری و کاشی کاری های پر رنگ مساجد برای کودکان کوچک کشور من بسیار جذاب است همچنین برای آنها که در کشوری سرسبز زندگی می کنند، بیابان بدون پوشش گیاهی بسیار جالب است اما نوجوانان در کرواسی علاقمندند بیشتر در باره حجاب و سیاست در ایران چیزهایی بدانند.

تعجب خارجی ها از خونگرمی کودکان ایرانی
نویسنده کروات در باره کودکان ایرانی گفت: اگرچه بچه ها در همه جای دنیا بسیار به هم شبیه اند اما بچه های ایرانی از همان سنین کم شبیه بزرگترها و بسیار خون گرم و مهمان نوازند و وقتی من با همراهانم به خیابان یا روستا می رویم، کودکان کوچک ایرانی بسیار کنجکاو می شوند، جلو می آیند و سلام می کنند. جُگیچ گفت: خونگرمی و مهمان نوازی کودکان ایرانی واقعا حس می شود و افزود: به واسطه اینکه با مسافران خارجی زیادی در ارتباط هستم، بسیار از آنان می شنوم که از مهمان نوازی کودکان ایرانی از سنین بسیار پائین متعجب اند.

تعارفات ایرانی در کتاب “ایران اکنون”
کتاب دیگر ایوان جگیچ که کتاب سال در کرواسی شده است، در باره جهان گردی و ایران شناسی است، او در باره کتاب اولش می گوید: کتاب “ایران اکنون” را برای بزرگترها و در باره تجربه زندگی در ایران نوشتم و در واقع سفرنامه ایست که مناطق مختلف ایران را معرفی و از تجربیات خود در ایران نوشته ام. او افزود: در این کتاب در مورد اختلاف فرهنگی، جغرافیا و تاریخ و اتفاقاتی که در ایران برایم افتاده نوشته ام و در خصوص اختلاف فرهنگی در کتاب ایران اکنون، یک فصل کامل در باره تعارفات ایرانیان نوشتم که خوانندگان کتابم در کرواسی خیلی استقبال کردند و خوششان آمد.
کتاب ایران اکنون نوشته ایوان جُگیچ، نویسنده کروات پیشتر به عنوان کتاب سال در کشور کرواسی انتخاب شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *