اخبار

عرضه نسخه عربی «آفتاب در حجاب» در نمایشگاه بیروت

نسخه عربی «آفتاب در حجاب» نوشته سید‌مهدی شجاعی که از سوی انتشارات دارلحضاره‌الاسلامیه منتشر شده است،‌ در نمایشگاه بیروت با استقبال مواجه شد.

شصت‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت با حضور 123 ناشر از کشورهای مختلف که از 12 آذر ماه آغاز به کار کرده بود‌،‌ امروز یکشنبه 20 آذر پس از 9 روز برپایی به کار خود پایان می‌دهد.

یکی از نکات حائز اهمیت این دوره عرضه ترجمه عربی کتاب‌های نویسندگان ایرانی در غرفه ناشران لبنانی بود. علاوه بر رونمایی تازه‌های ترجمه از ایران یعنی «اینک شوکران؛ منوچهر مُدِق» و جلد ششم «نیمه پنهان ماه، مهدی باکری» کتاب‌های دیگری از ناشران ایرانی نیز در غرفه‌های ناشران لبنانی عرضه شده است.

«آفتاب در حجاب» نوشته سید‌مهدی شجاعی که با عنوان «الشمس خلف الحجاب» توسط انتشارات دارالحضاره‌الاسلامیه و دارالحکمه‌ الاسلامیه در لبنان منتشر شده است،‌ از جمله کتاب‌های ایرانی است که با استقبال مخاطبان عرب‌زبان در لبنان مواجه شده است.

امتیاز نشر به زبان عربی این اثر پر فروش، مشمول حمایت طرح گرنت شده و از مبلغ مصوب 1000 یورویی بهره‌مند شده است انتشارات نیستان با همکاری آژانس ادبی «تماس» حقوق نشر کتاب به زبان عربی را به این انتشارات لبنانی واگذار کرده است.

نعیمه حسوکی از اساتید زبان فارسی دانشگاه سوریه که ترجمه این اثر به عربی را بر عهده داشته در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «آفتاب در حجاب» از ماندگارترین آثار ادبیات دینی است، روایتی تاریخی که فقط ذکر اتفاقات نیست، عاشورایی است از نگاه حضرت زینب(س)، کربلایی است برای حضرت زینب(س)، حماسه ای است از عاطفه و ادب و عشق»

«آفتاب در حجاب» روایتی است از زندگی حضرت زینب(س). از کودکی تا عاشورا تا اسارت و تا وفات. اثری که ماندگاری‌اش از حال پیداست. رمانی که به پشتوانه تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی،‌ به همه زوایای پنهان و آشکار زندگی و رفتار و درونیات حضرت زینب پرداخته است. شجاعی زبان روایتش را توی مخاطب انتخاب کرده، راوی دانای کلی است نامحدود که در تمام روایت حضرت زینب را مخاطب قرار داده و روایتش را پیش می‌برد. فرمی که در ادبیات داستانی ایران نمونه‌اش کمتر دیده شده. داستان از کابوس حضرت زینب در کودکی که گواه رحلت پیامبر است و شهادت مادر و پدر و… آغاز می‌شود و در انتهای کتاب باز به همین خواب پریشان می‌رسیم: «تعبیر شد خواب کودکی‌های من پیامبر! و من اکنون با یک دنیا مصیبت و غربت تنها مانده‌ام…»

استقبال از این کتاب سید‌مهدی شجاعی به مانند سایر آثار مذهبی او بالا بوده است،‌ تا جایی که از سال 77 تاکنون بیش از 30 چاپ از کتاب روانه بازار نشر شده است.

شجاعی در این کتاب تبحرش در داستان‌نویسی را با چاشنی وقایع تاریخی و مستند در آمیخته تا ما‌حصل آن، واگویه‌ای زیبا و روان و مستند از رنج‌های زینب کبری باشد.این کتاب صرفاً به وقایعی از زندگی این بانوی بزرگ می‌پردازد که در ارتباط با امام حسین(ع) و واقعه‌ کربلا باشد.

نویسنده  کتاب «آفتاب در حجاب» با مخاطب قرار دادن آن حضرت، همچون روایت‌گری که گویا لحظه لحظه با او همراه بوده، به باز گویی خاطرات او، برایش پرداخته است‌، گویی که حرف‌های نهان در دلش را در آن لحظه‌های پر نهیب، بر زبان قلم آورده است.

آفتاب در حجاب در 18 بخش یا به تعبیر نویسنده «پرتو» تنظیم شده است و هر بخش پاره‌ای از زندگی حضرت زینب(س) بازگو می‌کند. بخش اعظم آنچه گفته می‌شود در پیوند با حوادث کربلا است. نویسنده در هر پرده یکی از اتفاقات کربلا را روایت می‌کند؛ شهادت علی‌اکبر، شهادت پسران زینب عون و محمد،‌ شهادت حضرت ابوالفضل،‌ شهادت علی‌اصغر، وداع زینب با امام حسین(ع) قبل از عزیمت به میدان جنگ و … . نویسنده در روایت هر یک از این پرده‌ها، از منظر زینب به نظاره‌ ماجرا می‌نشیند.

منبع: تسنیم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *