اخبار

کتاب «زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)» به زبان آذری منتشر شد

به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، کتاب «زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)» به زبان آذری، ترجمه و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با اعلام این خبر، گفت: در این کتاب مطالبی همچون حضرت فاطمه سلام الله علیها در دین اسلام جایگاه بسیاری رفیعی دارد و به ویژگی‌های متعددی ممتاز است. آن حضرت معصومه(س) است و امامان شیعه از نسل آن حضرت هستند.

وی افزود: سوره و آیاتی از قرآن همچون سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت و همسر و فرزندانش نازل گردیده است و مطابق با روایتی از پیامبر اکرم(ص) دوستی و دشمنی با آن حضرت به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر است. پیامبر اکرم(ص) در روایتی دیگر آن حضرت را سیدة نساء العالمین (بزرگ بانوی زنان جهانیان) نامیده است.

ربیعی اظهار داشت: این کتاب با سخن مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره الگو قراردادن حضرت فاطمه زهرا(س) و نقش‌آفرینی فعال ایشان در جامعه آن روز  شروع می‌شود؛ زنان‌ مسلمان‌ در زندگی‌ شخصی‌، اجتماعی‌ و خانوادگی‌ خود باید زندگی‌ فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها را از جهت‌ خردمندی‌، فرزانگی‌ و عقل‌ و معرفت‌ الگو و سرمشق‌ خود قرار دهند و از بعد عبادت‌، مجاهدت‌، حضور در صحنه‌ تصمیم‌گیری‌های‌ عظیم‌ اجتماعی‌، خانه‌داری‌، همسرداری‌ و تربیت‌ فرزندان‌ صالح‌ از زهرای‌ اطهر سلام الله علیها پیروی‌ کنند، زیرا زندگی‌ آن‌ بانوی‌ بزرگ‌ اسلام‌ نشان‌ می‌دهد که‌ زن‌ مسلمان‌ برای‌ ورود در صحنه‌ سیاست‌ و میدان‌ کار و تلاش‌ و نیز ایفای‌ نقش‌ فعال‌ در جامعه‌ همراه‌ با تحصیل‌، عبادت‌، همسرداری‌ و تربیت‌ فرزندان‌ می‌تواند پیرو فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها باشد و دخت‌ گرامی‌ پیامبر عظیم‌ الشأن‌ الهی‌ را الگوی‌ خود قرار دهد.

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان بیان کرد: در این کتاب سعی شده درباره ازدواج و زندگی حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان و نقش فعالیت‌های اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها در زمان  حیات پیامبر اکرم(ص)، آیات و سوره‌های نازل شده در خصوص حضرت زهرا (س) ، سخن پیامبر(ص) درباره حضرت فاطمه(س)، شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها فضایل و مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت فاطمه از نگاه نمایندگان سایر ادیان و شخصیت های مشهور جهانی، برای آشنایی بیشتر مخاطبین آذری زبان روایت شود.     

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد:‌ این کتاب مرجع خوبی برای علاقه‌مندان به تاریخ زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است و برای محققان، اساتید و دانشجویان درباره واقعیت‌های تاریخی زندگی و نقش وی در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) کاربرد دارد.

ربیعی اضافه کرد: ترجمه این کتاب به زبان آذری می‌تواند در بیان و نشان دادن واقعیت‌های شخصیت و زندگی حضرت فاطمه(س) بعنوان الگویی برای زنان مسلمان در منطقه جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مؤثر باشد.

علاقه‌مندان طی روزهای آتی می‌توانند به نشانی اینترنتی nakhchivan | Azeri (icro.ir) پایگاه نمایندگی فرهنگی کشورمان در نخجوان مراجعه و فایل الکترونیکی این کتاب را دریافت کنند.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *