اخبار

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان با اشاره به تعاملات خوب و رو به گسترش ایران و تاجیکستان و برگزاری هفته‌های فرهنگی دو کشور در مدت زمان کمتر از یکماه گذشته، تاکیدکرد: روابط فرهنگی ما منحصر به برگزاری هفته‌های فرهنگی نیست و بدون تردید تصمیمات جدید و خوبی را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

زلفیه دولت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به دیدارهای متقابل وزرای فرهنگ دو کشور اظهار داشت: با وقفه چندین ساله پیش آمده در روابط دو کشور، امروز خوشبختانه با عزم، اراده و درایت روسای جمهور ایران و تاجیکستان شاهد ایجاد فضای خوب و توسعه روابط همه جانبه به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر هستیم که امیدوارم اینگونه دیدارها و رفت و آمدهای دو جانبه و مشترک، فضای خوب و مناسبی را در توسعه روابط فیمابین به وجود آورد.

وی به چهار دیدار و ملاقات صمیمانه میان روسای جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اشاره و تصریح کرد: در تمامی این دیدار و ملاقات‌ها همواره میان مسئولان دو کشور مهر و دوستی، صمیمیت و همدلی حاکم بوده و همواره بر توسعه روابط همه جانبه میان دو کشور تاکید شده است.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در سه شهر تهران، تبریز و شیراز و متقابلا برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چهار شهر دوشنبه، خجند، باختر و کولاب در کشور تاجیکستانوزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان در ادامه همچنین به اشتراکات عمیق فرهنگی، هم زبانی، تاریخی، دینی و … ایران و تاجیکستان، اشاره و از دو ملت به عنوان خویشاوند و برادر یاد کرد و گفت: ادبیات مشترک ما که سرشار از معنویت و صلح هست، نه تنها اشتراک اندیشه که حتی اشتراک در زبان و بیان و گونه‌های ابراز احساسات و عواطف را در وجود ما به ودیعه گذارده و توانسته ما را از دریچه همزبانی به بهشت همدلی برساند.

دولت زاده در عین حال به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در سه شهر ایران در تهران، تبریز و شیراز و متقابلا برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چهار شهر دوشنبه، خجند، باختر و کولاب تاجیکستان اشاره کرد و گفت: یقین داریم که برگزاری اینگونه رویدادهای فرهنگی و هنری در دو کشور نقش مهمی در توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور خواهد داشت.

وزیر فرهنگ تاجیکستان در ادامه به دیدارهای دو جانبه مسئولان دو کشور و به ویژه وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان بابت همکاری های جدید و برداشتن گام‌های رو به جلوی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در نظر داریم تفاهمنامه های همکاری فرهنگی را با عزم و جدیتی که میان دو کشور وجود دارد به مرحله اجرایی برسانیم.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

دولت زاده در عین حال تصریح کرد: سیاست فرهنگی جمهوری تاجیکستان به واسطه  همکاری فرهنگی می‌تواند از جمله دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر باشد تا با همکاری فرهنگی فیمابین، مناسبت ها و رویدادهای مشترک تاجیکستان و ایران را مورد توجه قرار دهیم تا دو طرف در مسیر تحولات، توسعه و تحکیم روابط فرهنگی بیشتری را شاهد باشند.

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان درباره مهمترین نتایج مذاکرات و گفت وگو با هتمای ایرانی خود در کتابخانه ملی تاجیکستان، از اتخاذ تصمیمات جدید برای توسعه روابط فرهنگی و هنری در حوزه های چاپ و نشر، همکاری های کتابخانه ای، موسیقی، تئاتر، آموزش و صنعت چاپ خبر داد و گفت: همانگونه که در تهران نیز اعلام کردیم، جمهوری تاجیکستان آماده توسعه روابط هرچه بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر با جمهوری اسلامی ایران است و از هرگونه پیشنهاد سازنده برای مستحکم کردن روابط و توسعه مناسبات میان دو کشور استقبال می کنیم.     

 تاجیکستان بود.

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چهار شهر کشور تاجیکستان از ۹ تا ۱۵ آبان ماه از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به تاجیکستان بود.

محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه و جمعی از هنرمندان شرکت کننده در هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، با حضور در شهرهای باختر، کولاب و حصار ضمن حضور در برنامه های فرهنگی و هنری با جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر این شهرها دیدار کرد.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *