اخبار

نشست «اقبال و ملک الشعراء؛ دوستی امت اسلامی» در کویته برگزار شد

نشست ادبی «افکار اقبال لاهوری و ملک الشعراء بهار؛ دوستی میان امت اسلامی» دیروز، ۲۱ آبان در خانه فرهنگ ایران در شهر «کویته» پاکستان برگزار شد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از ایکنا ، این برنامه با حضور جمعی از شاعران، اندیشمندان، ادبا و شخصیت‌های علمی برگزار شد و در ابتدا قاری «عبدالوهاب»، قاری اهل سنت آیاتی از قرآن تلاوت کرد.

سیدحسن تقی‌زاده واقفی، رئیس خانه فرهنگ ایران در کویته طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: وطن‌دوستی، دوستی میان امت اسلامی و بیداری امت اسلامی از شاخص‌های عمده اقبال لاهوری و ملک الشعراء بهار است.

در ادامه کلیپی درباره ملک الشعراء بهار پخش شد که در آن به زندگینامه این شاعر نام‌آور ایرانی پرداخته شده بود.

همچنین «مقررین منیر بادینی»، از دیگر شخصیت‌های حاضر در برنامه تأکید کرد: اقبال را نباید مثل یک روحانی معرفی کرد؛ ایشان شخصیت بسی بزرگ‌تر از یک شاعر اسلامی بود و بیشترین افکار وی را می‌توان در پیام‌های نثری وی دید که بیشتر به زبان انگلیسی است.

«شکیل روشن»، مسئول دانشگاه «الحمد» کویته نیز گفت: قرن گذشته شخصیت‌های بزرگی به جهان داد که می‌توان اقبال لاهوری و ملک الشعراء را از هدایای این قرن نام برد که هر دو معلم، شاعر، متفکر و شخصیت سیاسی بودند که برای سربلندی امت اسلامی در جاهای مختلف تلاش کردند.

در آخر برنامه از بازچاپ کتاب «تذکره شعرای فارسی‌گو بلوچستان» به کوشش خانه فرھنگ ایران در کویته، رونمایی شد و «قیوم بیدار» توضیحاتی درباره چاپ دوباره این کتاب داد و گفت: هدف از چاپ مکرر این کتاب معرفی شاعران فارسی‌گوی ایالت بلوچستان پاکستان است که اخیر قدری گرد فراموشی بر آن نشسته است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *