اخبار

دهمین دوره نمایشگاه کتاب «دوشنبه» به کار خود پایان داد

دهمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب دوشنبه با حضور نمایندگان کشور‌های ایران، هند، بلاروس، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان برگزار شد.

دهمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب دوشنبه از ۲۳ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ (۱۴ تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲) با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، هند، بلاروس، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ناشران مهم خصوصی و دولتی تاجیکستان در سالن صدرالدین عینی شهر دوشنبه برگزار شد.

به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به نمایندگی از ناشران ایرانی و خانه کتاب و ادبیات ایران با ۷۶ عنوان کتاب از آثار خود و ۷۰ عنوان کتاب از آثار ۱۲ ناشر ایرانی (مجموعاً ۲۵۰ جلد کتاب) در این نمایشگاه در غرفه‌ای به مساحت ۹ متر حضور داشت. غرفه جمهوری اسلامی ایران که پس از چندسال وقفه در این نمایشگاه حضور یافت با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که نیمی از کتاب‌های عرضه‌شده در این غرفه در ساعات اولیه روز افتتاحیه، فروخته شد و تا روز پایانی نیز بخش عمده‌ای از کتاب‌ها به فروش رفت.

برپایی این نمایشگاه سه روزه غرفه ایران، میزبان بسیاری از اندیشمندان، نویسندگان، شاعران، منتقدان ادبی، ناشران، دانشجویان، دانش‌آموزان و مقامات دولتی تاجیکستان بود؛ همچنین زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان، رحیم سیدزاده، وزیر معارف و علوم تاجیکستان، فرنگیس شریف‌زاده، رئیس انستیتو زبان و ادبیات رودکی، شمس‌الدین محمدی، معاون علمی انستیتو زبان و ادبیات رودکی، وزیران سابق وزارت‌ فرهنگ تاجیکستان، صفر دولت، معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان، نظام قاسم و دولت رحمانیان، دو تن از شاعران نامی و شاخص تاجیکستان، شماری از استادان دانشگاه‌های دوشنبه و مدیران اتحادیه نویسندگان تاجیکستان ازجمله چهره‌های سرشناس فرهنگی، ادبی و دولتی تاجیکستان بودند که از غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوشنبه بازدید کردند.

از کتاب‌های پرفروش غرفه ایران در این نمایشگاه می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان اشعار رودکی»، «قصه ما مثل شد»، «کلیات نظامی گنجوی»، «اربعین جامی» و «گزیده دیوان بیدل» اشاره کرد.

در حاشیه این نمایشگاه، به غرفه انتشارات به‌نشر از ایران لوح تقدیری اهدا شد. همچنین گفت‌وگوها و مذاکراتی با مترجمان و ویراستاران شاخص تاجیکستان برای انتخاب و ترجمه آثار فارسی به زبان سیریلیک نیز صورت گرفت که منجر به جلب همکاری در زمینه ترجمه برخی از آثار انتشارات به‌نشر به زبان سیریلیک شد. با چند ناشر شاخص تاجیکستان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این کشور نیز درباره انتشار و توزیع آثار فارسی و سیریلیک در تاجیکستان، گفت‌وگو و توافق شد.

مذاکره با مدیر مرکز طبع و نشر وزارت فرهنگ تاجیکستان برای تسهیل و سرعت‌بخشی به حضور نویسندگان و هیأت‌های ادبی و فرهنگی ایرانی در شهر دوشنبه و حضور هیأت‌های فرهنگی کشور تاجیکستان در ایران از دیگر فعالیت‌های مسئولان غرفه ایران در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوشنبه بود. همچنین به میزبانی وزارت فرهنگ تاجیکستان، امکان بازدید از یکی از بزرگ‌ترین مراکز چاپ و نشر دوشنبه، موزه ملی تاجیکستان و کتابخانه و مرکز اسناد ملی تاجیکستان و کاخ نوروز برای مسئولان غرفه ایران در این نمایشگاه فراهم شد.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *