اخبار

مولانا یک شخصیت جهانی است

ناظمی، رایزن فرهنگی ایران برای بزرگداشت بزرگان علم و فرهنگ ایران، گفت: ما چهره‌هایی چون مولانا به عنوان یکی از بزرگان شعر و ادب فارسی است را از شخصیت‌‌های جهانی می‌دانیم.

 آیین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی مولانا با گزارش دبیر کنگره و سخنرانی معاون دانشگاه، مدیر انجمن‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه و سیدقاسم ناظمی، رایزن فرهنگی کشورمان در محل دانشگاه نییرایست قبرس آغاز به کار کرد.

ناظمی در سخنانی، با ذکر برخی از اشعار مولانا گفت: شعر برای مولانا، اسباب فضل‌فروشی و مفاخره نیست بلکه او مشاهدات اشراقی خود را با شعر که رسانه مؤثر روزگار زیست شاعر است، با دیگران به اشتراک می‌گذارد و مخاطبان را از تجربه زیسته خود، آگاه می‌سازد.

ناظمی با طرح سوالاتی درباره سلوک و زندگی مولانا جلال الدین بلخی افزود: در میان شاعران و عارفان تاریخ شعر و ادب فارسی کمتر شخصیتی چون مولاناست. آثار متعدد او فرصت‌ ذیقیمتی برای شناسایی زوایای فکری مولانا به دست می‌دهد و از همین رهگذر است که بخشی از تجربه عرفانی او قابل پرده‌برداری است. توجه جهانی به این اعجوبه انسانی فرصتی است تا معرفت عرفانی اسلام در قالبی نو به جهانیان عرضه شود.

وی با یادآوری تفاوت‌های نگاه عرفانی اسلام با مشارب دیگر گفت: معرفت عرفانی در ذیل معرفت دینی، سلوکی منبسط و خارج از قواعد زمان و مکان است. در این سلوک غیر از حقیقت، معنای مستقلی وجود ندارد و آنچنان که در سنت عرفانی ما مکررا مذکور است، عارف در پیشگاه دریای حقیقت ازلی، برای خود قطره‌ای شانیت و‌مرتبت قائل نیست. تعالی او گذر از بودن به نبودن است آن سان که از او ظهوری جز حق نماند و هرچه هست او باشد. در چنین سنتی، عشق سر است و عشق راز.

رایزن فرهنگی کشورمان به برخی کج فهمی‌ها در حوزه مولانا پژوهی اشاره کرد و ادامه داد: شرح، تفسیر و حتی تأویل مولانا به گشودن افق‌های موسع‌تری کمک خواهد کرد حتی از برخی از این تفسیرها ره به بیراهه برند! چرا که ایجاد بن‌بست‌های ساختگی در این مسیر واگذاردن میدان به پژوهش‌های مستشرقانه است. پر واضح است که بسیاری از این پژوهش‌ها به سبب عدم دسترسی به منابع مستقیم به گسترش کژتابی‌ها و کج‌اندیشی‌ها در عرصه پژوهش‌های ادبی مدد رسانده و خواهد رساند. ما برای چنین امری نیازمند تحول در سنت‌های پژوهشی خود هستیم . این تحول باید توام با جسارت نقد و پرهیز از حس شیفتگی و جانبداری باشد.

ناظمی با یادآوری اهتمام جمهوری اسلامی برای بزرگداشت بزرگان علم و فرهنگ ایران، گفت: ما آماده همراهی برای برگزاری شایسته چنین رویدادهایی هستیم و چهره‌هایی چون مولانا به عنوان یکی از بزرگان شعر و ادب فارسی است را از شخصیت‌‌های جهانی می‌دانیم.

در ادامه، آیین افتتاحیه اثری هنری از دست سازهای بومی، توسط معاون دانشگاه نییر ایست به سیدقاسم ناظمی اهدا شد و رایزن فرهنگی کشورمان هم از صنایع دستی ایران هدیه‌ای را به رسم یادبود به دانشگاه نییر ایست تقدیم کرد.

شایان ذکر است؛ مرکز مطالعات مولانا پیش از این در سال‌های بین 2016 تا 2019 کنگره و همایش‌های بین‌المللی علمی ـ ادبی مربوط با حافظ شیرازی و شاعر بلند پرواز، محمدحسین شهریار را با همکاری دانشگاه‌های تبریز و محقق اردبیلی برگزار کرده است.

کنگره بین‌المللی مولانا به همت و تدبیر قدیر گلکاریان، استاد ایرانی مقیم قبرس شمالی و رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات مولانا و با همکاری دانشگاه نییر ایست قبرس برگزار می‌شود و امسال هشتمین دوره خود را تجربه کرد. استقبال گسترده اساتید ادبیات از این کنگره و ارسال بیش از 100 مقاله نشان از اهمیت این همایش داشت.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *