اخبار

کتاب «نزهةالأرواح بتطریب الأشباح» منتشر شد

کتاب «نزهةالأرواح بتطریب الأشباح» اثر یعقوب بن‌محمد الحنفی، به کوشش بهروز امینی توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، نزهةالأرواح بتطریب الأشباح نسخه‌ای منحصر به‌ فرد و ارزشمند از مؤلفی ناشناخته به نام یعقوب بن‌محمد الحنفی (از سده‌های ۱۰ و ۱۱ق) است. این نسخه در گنجینه مخطوطات کتابخانه ملی مَلک محفوظ است و در آن، ۳۲۲ تصنیف از مصنفان ایرانی یا پروردگان استادان ایرانی که در خدمت دربارهای سلاطین تیموری و صفوی و عثمانی بوده‌اند ثبت شده که با توجه به محتوای کتاب و شیوه نگارش متن، می‌توان آن را در زمره مجموعه‌های ادوار سلطانی برشمرد.

حنفی در دیباچه کتاب، علت تدوین این مجموعه را بروز فساد در الفاظ و دور شدن از اصل تصانیف بیان کرده و بنا بر این دلایل، به تدوین و تصحیح الفاظ آنها، با استناد به شنیده‌های خود از مصنفان آثار و یا راویان معتمَدِ تصانیف، اقدام کرده است. از وجوه تمایز نسخه مَلک با مجموعه ادوار سلطانی مشخص‌ بودن نام کتاب و مدوِّن آن است و دیگر آنکه کتاب حنفی دربردارنده تعداد قابل‌ توجهی تصنیف در فرم پیشرو است که در آثار هم‌عصر این کتاب چنین مجموعه ارزشمندی گردآوری نشده است و مهمترین نکته صحت و دقت بسیارِ کاتب در کتابت و اِعراب‌گذاری متن تصانیف و ترنّمات آنهاست که در دیگر مجموعه‌ها رعایت چنین امانت‌داری در نگارش و روایت آثار مشاهده نمی‌شود.

از آنجا که تاکنون نمونه‌ای از این دست آثار در کتابخانه‌ها و مجموعه‌های داخلی شناسایی و معرفی نشده است و موارد مشابه موجود در کتابخانه‌های کشورهای دیگر نیز به کیفیت و دقت و صحت نسخه مَلک نیستند، معرفی و تصحیح و بررسی آن توسط متخصصانِ فن کمک بسیاری به ترسیم سیر تحولات در حوزه تصنیف‌سازی تاریخ موسیقی ایران خواهد کرد.

این کتاب شامل تصانیفی از دوره‌های تیموری و صفوی است و در سه فصل با عنوان‌های پیشینه نگارش الحان، معرفی نسخه خطی نزهةالأرواح بتطریب الأشباح و متنِ نزهةالأرواح بتطریب الأشباح به کوشش بهروز امینی گردآوری شده است. در انتهای کتاب نیز فهرستی از ابیات فارسی، عربی، ترکی و بخش کتابنامه آمده است.

کتاب نزهةالأرواح بتطریب الأشباح در ۲۷۴ صفحه، در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۱۰هزار تومان منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به وبگاه مؤسسه متن، به نشانی https://matnpub.ir و یا کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان آیت‌الله طالقانی، شماره ۱۵۵۰ مراجعه کنند.

منبع: ایرنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *