اخبار

کتابی در جهت افزایش شناخت متقابل و تحکیم

بدون شک مهمترین گام و نخستین قدم برای تحکیم روابط بین دو ملت ایجاد شناخت متقابل است.

در آستانه شصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین ایران و الجزائر، کتاب “الذکرى الستین للعلاقات بین ایران و الجزائر” توسط رئیس جمهور رئیسی به مقامات الجزایری تقدیم شد. این کتاب که به بررسی تاریخ روابط دو کشور، معرفی شخصیت های برجسته ایرانی و الجزایری و همچنین ترسیم خطوط کلی سیاست های جدید ایران در قبال الجزائر می پردازد، گامی مهم در جهت افزایش شناخت متقابل و تحکیم روابط دو کشور محسوب می شود.

در مصاحبه با محمد رضا زائری رایزن فرهنگی کشورمان در الجزائر، به بررسی پیام ها و اهداف این کتاب و همچنین چشم انداز روابط آینده ایران و الجزائر خواهیم پرداخت.

 به نظر شما، تقدیم کتاب “الذکرى الستین للعلاقات بین ایران و الجزائر” توسط رئیس جمهور رئیسی، چه پیام‌هایی در خصوص فاز جدید روابط دو کشور دارد؟

فکر می کنم اولا همین که یک کتاب به عنوان هدیه انتخاب شد مفهوم آن توجه به عنصر فرهنگ و ارزش و جایگاه کتاب بود. ثانیا توجه به شصت سال رابطه دیپلماتیک و مرور این شش دهه اهمیت دارد. در عین حال چیزی که خیلی مورد توجه طرف الجزائری قرار گرفت و بازتاب بسیار گسترده ای داشت این بود که ما به شخصیت های الجزائری و تاریخ مبارزات مردم الجزائر و ارزشهای این کشور توجه کرده ایم و احترام گذاشته ایم و قدردانی خود را نشان داده ایم. از این جهت این هدیه فرهنگی از سوی ریاست محترم جمهوری مورد توجه فراوان قرار گرفت.

چه جوانب از روابط ایران و الجزائر در این کتاب مورد توجه قرار گرفته و بخش های دیگر کتاب شامل چه چیزهایی است؟

در بخش اول کتاب که مرور شش دهه روابط دو کشور است با یاری و همراهی دوستان کارشناس سفارت جنبه های مختلف روابط دو کشور از نظر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی و دفاعی به دو زبان عربی و انگلیسی مورد بررسی قرار گرفته. در بخش دوم به مناسبت هفتاد سالگی آغاز انقلاب الجزائر هفتاد شخصیت برجسته و مشهور الجزائری را به زبان فارسی معرفی کرده ایم و در بخش سوم کتاب به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به معرفی چهل و پنج چهره ایرانی به زبان عربی پرداخته ایم تا مخاطب الجزائری با شخصیت های ایرانی و عظمت تمدن و فرهنگ ایرانی آشنا شود.

تقدیم این کتاب از سوی رئیس جمهور ایران، به چه شکلی می‌تواند به درک و شناخت متقابل بین مردم دو کشور کمک کند؟

بدون شک مهمترین گام و نخستین قدم برای تحیکم روابط بین دو ملت ایجاد شناخت متقابل است و دشمن هم دقیقا از این می ترسد چون هر چه شناخت و به تعبیر قرآن کریم “لتعارفوا” بیشتر شود رابطه ها نزدیکتر می شود و انس و الفت ها و انسجام ها افزایش پیدا می کند و خطوط مقاومت مستحکم تر خواهد بود. برای همین دشمن تلاش می کند تا شناخت ها و ارتباط ها میان اجزای این امت کمتر باشد. متقابلا ما هر چه بتوانیم ادبیاتی تولید کنیم که به افزایش شناخت و آگاهی کمک کند هدف ما بهتر محقق خواهد شد و کتابهایی که به معرفی تاریخ و فرهنگ و شخصیت های برجسته کشورهایی مثل الجزایر یا ایران بپردازند موجب رسیدن به این نقطه خواهند بود.

اهداف و خط مشی جدید ایران در قبال الجزائر، چگونه در قالب این کتاب بیان شده‌اند؟

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید و تصریح کرده که قصد دخالت در امور کشورهای دیگر را ندارد بلکه در چارچوب مصالح مشترک و منافع کلان امت اسلامی می خواهد تا توان و امکانات موجود خود را در اختیار برادران مسلمان قرار دهد. و همان طور که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در همین سفر فرمودند مثلا تجربه ای که ایران در خلال تحریم ها به دست آورده و قابلیت هایی که پیدا کرده و پیشرفتهایی که داشته بدون هیچ بخل و خساستی در اختیار مردم مسلمان الجزایر قرار می دهد. این رویکرد در محتوای کتاب مورد نظر بوده و هم در مرور روایط دو کشور مد نظر بوده و هم در معرفی شخصیت های ایرانی به آن نظر داشته ایم. از طرف دیگر نفس توجه به شخصیت های الجزائری از نظر روانی اثر مثبت در مخاطب دارد و اعتماد بخشی می کند.

این کتاب در بازتاب 60 سال روابط ایران و الجزائر، چه مسائل و چالش‌هایی را روشن کرده است؟

بیشتر تمرکز این کتاب بر نقاط عطفی بوده که نقش مثبت الجزائر را نشان می دهد مثل نقش آفرینی الجزائر در قرارداد ١٩٧٥ بین ایران و عراق یا اثربخشی مهم الجزائر در قضیه لانه جاسوسی و تبادل گروگان های آمریکایی حتى می دانید که در جنگ ایران و عراق الجزائر بر خلاف غالب کشورهای عرب به صدام کمک نکرد و حتى وارد شد که وساطت کند و به میدان بیاید اما صدام هواپیمای وزیر خارجه الجزایر را ساقط کرد و وزیر خارجه الجزایر در مرز عراق و ایران به شهادت رسید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *