اخبار

اصحاب فرهنگ و هنر سوریه خواهان استفاده از تجارب ایرانیان هستند

ابراهیم سعید با تأکید بر غنی و با شکوه بودن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، گفت: اصحاب فرهنگ و هنر سوریه خواهان استفاده از تجارب و ظرفیت‌های برتر چندین هزارساله ایران هستند که این خود مهمترین محور پیوند و محبت میان دو ملت همسایه محسوب می‌شود.

 ابراهیم سعید، مدیر مراکز فرهنگی حومه دمشق و هیأت همراه ضمن حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با مهدی خالقی‌راد، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در چارچوب تلاش‌های رایزنی فرهنگی کشورمان برای تقویت روند عملکرد و توسعه روابط خود با مؤسسات و نهادهای مختلف جامعه میزبان صورت گرفت، طرفین با بیان پیشینه روابط فرهنگی و تاریخی ایران و سوریه، بر تقویت و گسترش این پیوند‌ها تأکید و پیرامون مناسبات فرهنگی دوجانبه و فعالیت‌های مشترک رایزنی کردند.

ابراهیم سعید نیز تاریخچه موفق رایزنی فرهنگی ایران در سوریه و فعالیت‌های ارزشمند آن را شایسته تقدیر دانست و بر افزایش همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد و گفت: دو کشور و دو ملت سوریه و ایران روابط تاریخی و دیرینه عمیقی دارند و برای توسعه مناسبات لازم است از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و ما از هرگونه فعالیتی که موجب توسعه روابط و شناخت هر چه بیشتر مردم دو ملت از یکدیگر می‌شود، استقبال می‌کنیم و باید تلاش‌ها را در این زمینه بیش از گذشته افزایش دهیم.

وی با تأکید بر غنی و با شکوه بودن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، افزود: در این میان اغراق نیست اگر بگویم که اصحاب فرهنگ و هنر سوریه مشتاقانه به دنبال استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب برتر چندین هزارساله ایران در عرصه فرهنگ و دیگر زمینه‌ها هستند که این خود مهمترین محور پیوند و محبت میان دو ملت همسایه محسوب می‌شود.

مدیر مراکز فرهنگی حومه دمشق با بیان ظرفیت‌های همکاری مراکز فرهنگی در استان ریف دمشق گفت: ما دارای 67 مرکز فرهنگی در این استان هستیم که بخشی از آنها در زمان جنگ تخریب و یا آسیب دیدند و چهار مرکز به صورت کامل ویران شد.

تأکید بر توسعه مناسبات فرهنگی بین ایران و سوریه

خالقی‌راد در سخنانی، به روابط حسنه و اشتراکات تاریخی دو کشور اشاره کرد و برگزاری فعالیت‌های مشترک و توسعه مناسبات فرهنگی در کنار گسترش همکاری‌های دوجانبه را یکی از ستون‌های اصلی روابط میان کشورها دانست.

نماینده فرهنگی کشورمان در سوریه گفت: هر دو ملت دوست و برادر ایران و سوریه برای افزایش قدرت و رفاه خود نیازمند توسعه همه جانبه هستند و گشایش روزنه‌های جدید در حوزه فرهنگ و روابط مردمی می‌تواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد.

وی با تشریح ظرفیت‌های فرهنگی این نمایندگی برای ارتقای همکاری‌های فرهنگی و هنری با مؤسسات و نهادهای این کشور به حوزه‌های فعالیت از قبیل هنری، سینمایی، برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی، گفتگوی ادیان، ترجمه و انتشار کتاب، فراهم کردن زمینه گسترش تبادلات علمی و دانشگاهی و آموزش زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد.

خالقی‌راد افزود: بیش از هر زمان، مناسب است که با همکاری دو کشور، روابط فی‌مابین از طرق رفت و آمد هیأت‌های فرهنگی، تعامل نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی و برگزاری هفته‌های فرهنگی و سینمایی توسعه یابد.

نماینده فرهنگی کشورمان در سوریه با تأکید بر حفظ میراث مقاومت مردم سوریه بر علیه تروریسم و جریان‌های تکفیری و داعشی گفت: با ثبت و ضبط از طریق عکس، فیلم و مستند، خاطره نویسی و سایر زمینه‌های هنری باید نسل جدید را با مقاومت مردم سوریه بر علیه تروریسم و جریان‌های تکفیری و داعشی آشنا کرد.

وی همچنین بر آمادگی و تمایل رایزنی فرهنگی کشورمان جهت همکاری در برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری، هفته‌های فرهنگی و سینمایی با استان ریف دمشق تأکید کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *