اخبار

کتاب‌هایی که روایتگر نقش استان‌های کشور در پیروزی انقلاب هستند

مرکز اسناد انقلاب اسلامی  تاکنون بیش از ۴۵ عنوان کتاب با موضوع نقش شهرها و استان‌های کشور در پیروزی انقلاب اسلامی از سوی چاپ و منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس نوشتنهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره)، تنها به تهران و قم اختصاص نداشت؛ بلکه سراسر ایران را دربرگرفت. مردم استان‌های مختلف کشور، شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها در به ثمر نشستن این انقلاب ایفای نقش کردند. اما به راستی چقدر درباره نقش استان خودمان در پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانیم؟ اصلا چه اطلاعاتی از تاریخچه محل زندگی خود داریم؟ آیا از نقش شهر، روستا و زادگاهمان در تاریخ باخبریم؟

تاریخ‌نگاری نوین دیگر «شاه‌نامه‌نویسی» (به معنای سرگذشت شاهان) نیست؛ بلکه بر تاریخ اجتماعی نیز توجه و تمرکز ویژه دارد. چقدر خوب است تا با مطالعه آثار و کتاب‌هایی که در این زمینه تولید شده است، دانسته‌های خود را بیشتر کنیم.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی از جمله موسسات تاریخ نگاری است که به نقش استان‌های مختلف ایران در پیروزی انقلاب اسلامی توجه نشان داده و بر انتشار کتاب‌هایی با موضوع «تاریخ منطقه‌ای» اهتمام ورزیده است. تاکنون بیش از ۴۵ عنوان با موضوع نقش شهرها و استان‌های کشور در پیروزی انقلاب اسلامی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است که از جمله مهمترین این آثار می‌توان به کتاب‌های انقلاب اسلامی در مشهد، انقلاب اسلامی در اهواز، انقلاب اسلامی در لرستان، انقلاب اسلامی در زنجان، انقلاب اسلامی در همدان، انقلاب اسلامی در یزد، انقلاب اسلامی در کرج، انقلاب اسلامی در شیراز، انقلاب اسلامی در گرگان، انقلاب اسلامی در کرمانشاه، انقلاب اسلامی در قزوین و … اشاره کرد.

تاریخچه شهرهای دیگری چون سیرجان، بجنورد، میانه، قم، خوی، رفسنجان، دزفول، مرند، شوشتر، ارومیه، آمل، جهرم و … نیز در قالب «تاریخ منطقه‌ای» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به طبع رسیده‌اند.

البته این کتاب‌ها فقط بازه زمانی ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ را در بر نمی‌گیرد؛ بلکه شامل تاریخچه کامل هر شهر و یا استان است. این تاریخچه مشتمل بر موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی، آداب و رسوم، وجه تسمیه، جایگاه آن استان در تاریخ معاصر ایران ، رویدادهای پس از پیروزی انقلاب و … می‌باشد.

ویژگی این آثار، بهره‌گیری از اسناد کمتردیده شده و استفاده از خاطرات و یادمان‌های شخصیت‌های برجسته هر استان و شهر برای تبیین تاریخ آن منطقه است.

مجموعه سه جلدی «انقلاب اسلامی در مازندران» و کتاب‌های «انقلاب اسلامی در ایلام»، «انقلاب اسلامی در کردستان»، «انقلاب اسلامی در استان مرکزی» و «انقلاب اسلامی در اردبیل» از آخرین تولیدات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حوزه تاریخ منطقه‌ای است.

نمایشگاه کتاب فرصت مغتنمی برای تهیه این کتاب‌هاست تا با مطالعه آن، بیشتر به نقش استان‌های کشور در پیروزی انقلاب اسلامی پی ببریم.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *