اخبار

معرفی نشریه «ایران امروز و زیبایی‌های آن» به زبان قزاقی

رئیس کرسی زبان‌های خاور آسیای جنوبی گفت: علاقه‌مندیم نشریه‌ای در خصوص «ایران امروز و زیبایی‌های آن» به زبان قزاقی منتشر کنیم.

عادل خانی، مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی با رؤسای بخش زبان فارسی و کرسی زبان‌های خاور آسیای جنوبی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه فارابی دیدار و گفت‌وگو کردند.

خانی در این دیدار، بر اهمیت زبان فارسی رشته زبان فارسی به‌ عنوان پل ارتباط بین ایران و قزاقستان تأکید کرد و نقش استادان زبان فارسی را در ارتقاء روابط فرهنگی دو کشور حائز اهمیت دانست.

مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه افزود: کشور قزاقستان دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است.زمینه‌های همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین دو کشور وجود دارد، بنابراین باید از این ظرفیت‌ها برای تقویت روابط و تبادلات حداکثر بهره‌برداری را کنیم.

خانی در ادامه سخنانش، پیشنهاد انتشار یک نشریه معرفی «ایران امروز» را با همکاری استادان زبان فارسی قزاقی و ایرانی ارائه کرد.

خانم داریغا کوکییوا، رئیس کرسی زبان‌های خاور آسیای جنوبی گفت: دو نشریه برای نمونه در بخش زبان هندی منتشر می‌شود. یک نشریه برای مخاطبان خاص و نخبگان و نشریه دیگر برای مخاطبان عامه و مردم است که تحت عنوان «جاذبه‌های هندوستان» در دسترس علاقه‌مندان است.

وی ادامه داد: علاقه‌مندیم برای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ و تمدن ایران زمین به جامعه قزاقستان، نشریه‌ای در خصوص «ایران امروز و زیبایی‌های آن» به زبان قزاقی منتشر کنیم.

خانم آیمان بورانبایوا، رئیس بخش رشته زبان فارسی نیز در این دیدار، تاکید کرد: بخش آموزش زبان فارسی آماده همکاری با نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی است و همکاری‌های دوجانبه خوبی در این مدت آغاز شده‌اند.

آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان هم در سخنانی، مطرح کرد: قزاقستان در منظومه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و خوشبختانه همکاری‌های مناسبی بین وابستگی فرهنگی ایران و دانشکده شرق‌شناسی ایجاد شده و مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی ایرانی و برخی از شرکت‌های خصوصی در حمایت از تبادل هیأت‌ها استادان و دانشجویان قزاقی شکل گرفته است.

بنابر اعلام این خبر، این دیدار با بازدید از اتاق‌های زبان تاجیکی و چینی و دفتر مؤسسه کنفوسیوس در دانشگاه فارابی و بررسی زمینه‌های توسعه همکاری فی مابین به پایان رسید.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *