اخبار

کتاب «قوس و قزح» در لاهور پاکستان رونمایی شد

همزمان با یکصد و چهل پنجمین زادروز اقبال لاهوری، کتاب «قوس و قزح» اثر شعیب احمد شاهد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان رونمایی شد.

همزمان با یکصد و چهل پنجمین زادروز اقبال لاهوری شاعر نامدار، فیلسوف و ایده پرداز استقلال پاکستان، ویژه برنامه تبیین زندگانی علامه اقبال و رونمایی کتاب «قوس و قزح» در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

در این مراسم شخصیت‌های شهیر ایرانی و پاکستانی از جمله محمدرضا ناظری، سرکنسول ایران در لاهور، ناصره جاوید اقبال، عروس علامه اقبال، وحید الزمان طارق، اقبال پژوه پاکستان، معین نظامی، رئیس دانشکده خاورشناسی دانشگاه پنجاب، یاور عباس بخاری، وزیر سابق ایالتی و نماینده مجلس پنجاب،  اقبال شاهد، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و رئیس دانشکده زبان، معارف اسلامی و شرقی دانشگاه جی سی، شخصیت های علمی و فرهنگی و اساتید زبان فارسی حضور داشتند.

شرکت کنندگان با تبیین آثار، اقدامات و شخصیت اقبال لاهوری به خصوص گنجینه دیوان اشعار وی، تلاش‌های وی را در زمینه ایجاد اتحاد اسلام در شبه قاره و ایجاد انگیزه برای ملت‌های شرقی و مسلمانان جهت دستیابی به آزادی و استقلال، مورد ستایش قرار دادند.

جعفر روناس، وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور در سخنانی، اظهار داشت: ما مدیون علامه اقبال هستیم که به جوامع شرقی تشخص ملی و اسلامی بخشید.

وی افزود: در طول تاریخ معاصر مصلحین بسیاری را شاهد هستیم ولی علامه اقبال به عنوان یک متفکر و فیلسوف نه تنها در دوران خود منشا اصلاح و خیر برای مسلمانان بود بلکه با اشعار و آثارش زبان و ادبیات فارسی را برای همیشه در شبه قاره نهادینه کرد.

روناس ضمن تقدیر از احمد شعیب به خاطر ترجمه اشعار شعرای معاصر ایران گفت: در شبه قاره در حوزه ادبیات کلاسیک فارسی خدمات و تلاش‌های زیادی صرف شده است اما در مقایسه با آن به ادبیات معاصر کمتر پرداخته شده که امید است انتشار کتاب ارزشمند قوس و قزح آغاز راهی برای تقویت این حوزه باشد.

محمدرضا ناظری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور گفت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با ریشه‌های مشترک تمدن و فرهنگی و شخصیت‌های فرهنگی ارزشمندی چون علامه محمد اقبال و نیز ویژگی بزرگ همسایگی از ظرفیت خوبی برای تقویت و گسترش همه جانبه مناسبات به ویژه فرهنگی برخوردار است و کشورهای بسیاری کمی در جهان دارای چنین امتیاز هستند.

وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از روابط دوستانه بین دو کشور برادر و همسایه طی 70 سال گذشته مدیون افراد و شخصیت‌های تاثیرگذاری مثل علامه اقبال فیلسوف و شاعر پاکستانی پارسی گوی است.

خانم ناصره جاوید اقبال، عروس علامه اقبال ضمن تقدیر از تلاش‌های خانه فرهنگ بابت برگزاری مراسم بزرگداشت علامه اقبال گفت: چنین مراسمی برای آشنایی نسل جوان با بزرگان علم و ادب بسیار ضروری است تا نسل جدید بداند که هدف بانیان پاکستان از یک کشور مستقل برای مسلمانان چه بود.

وحید الزمان طارق، شاعر، اندیشمند و اقبال شناس معروف پاکستانی پس از قرائت اشعاری از علامه اقبال به زبان فارسی گفت: دانستن زبان فارسی برای درک تعالیم و اشعار علامه اقبال لاهوری بسیار ضروری است و حتی می‌توان گفت کسی که زبان فارسی نمی‌داند علامه اقبال را به درستی نمی‌شناسد.

وی در عین حال، افزود: علامه اقبال فقط یک شاعر بزرگ نیست بلکه یک مسلمان راسخ العقیده و ولی الله است و اشعار او رنگ و بوی قربت الهی دارد.

معین نظامی، رئیس دانشکده خاورشناسی دانشگاه پنجاب گفت: خانه فرهنگ ایران در لاهور از دوران قدیم برای آشنایی مردم از فکر اقبال و گسترش ادب و تشویق اهل علم و ادب بسیار فعال است و چهار تا از کتاب‌های بنده نیز در همین سازمان رونمایی شده است.

وی کتاب شعیب احمد شاهد را مورد تقدیر قرار داد و گفت: شعیب احمد از اساتید پرتلاش زبان فارسی در پاکستان است و کتاب ایشان یکی از بهترین نمونه ترجمه اشعار فارسی به اردو است.

شعیب احمد، رئیس کرسی رومی در دانشکده خاورشناسی بیان کرد: کتاب قوس و قزح ترجمه اشعار شاعران معاصر ایرانی به زبان اردو است و توسط دانشگاه پنجاب منتشر شده است.

همچنین در این مراسم، پیام تبریک خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به مناسبت انتصاب اقبال شاهد، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی به سمت رئیس دانشکده زبان، معارف اسلامی و شرقی دانشگاه جی سی تقدیم شد.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *