اخبار

جلب توجه ایران در نمایشگاه دوحه/کتاب های ایرانی مورد توجه قطری ها قرار گرفتند

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر درباره اقداماتی که در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه انجام می‌شود، گفت: در این غرفه برای آشنایی مخاطبان با زبان فارسی، نشر و کتاب‌های ایران تلاش می‌شود.

 علی بختیاری درباره غرفه ایران در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: در این دوره غرفه ایران در نمایشگاه کتاب دوحه با همکاری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر برگزار شد. مساحت غرفه ۳۶ متر است، زیرا غرفه‌ای را که در اختیار رایزنی فرهنگی و غرفه‌ای را که در اختیار مؤسسه خانه کتاب و ادبیات بود با هم جمع کردیم.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر ادامه داد: تقریباً فضای غرفه به شکل کارگاهی طراحی شده است و این سبک فضا را دلنشین‌تر کرده است. طراحی غرفه مورد توجه و تحسین مسئولان نمایشگاه دوحه قرار گرفته است. محل قرارگیری غرفه ایران مکان مناسبی است که قطری‌ها در کنار وزارت فرهنگ قطر قرار داده‌اند. در دو طرف غرفه وزارت فرهنگ قطر، غرفه‌های ایران و عربستان قرار دارد.

به گفته او، عربستان سعودی مهمان ویژه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه است و با تمام توان در این نمایشگاه ظاهر شدند و انتشارات خود را معرفی می‌کنند.

طراحی جلد کتاب‌های ایرانی مورد توجه قرارگرفت

بختیاری با اشاره به اینکه کتاب‌های ناشران مختلف در این دوره نمایشگاه دوحه در غرفه ایران ارائه می‌شود، ادامه داد: کتاب‌های منتخب ناشران مختلف، آخرین دستاوردها در حوزه چاپ، نشر و طراحی جلد در غرفه ایران ارائه می‌شود. روند طراحی جلدهای خوب و خلاقانه که هنرمندان ایرانی برای کتاب‌های مختلف آفریدند مورد توجه قرار گرفته است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر با بیان اینکه در این دروه آماری از چاپ و نشر ایران ارائه می‌شود، افزود: در غرفه ایران اطلاعاتی درباره کتاب‌هایی که ناشران مختلف در حوزه‌های مختلف منتشر کردند، به مخاطبان این غرفه ارائه می‌شود.

او درباره حضور غرفه‌های دیگر ایرانی در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه توضیح داد: فعالان بخش خصوصی در سه غرفه دیگر این نمایشگاه فعال هستند تا آثاری از ناشران مختلف را عرضه می‌کنند.

بختیاری درباره برنامه‌ریزی برای روزهای آینده در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه گفت: پنج‌شنبه ۲۵ خرداد، جلسه‌ای میان ناشران قطر و ایران برگزار خواهدشد؛ در راستای رسیدن به تفاهم برای تبادل کتاب، مذاکراتی انجام شده است. امیدوارم در آن روز به تفاهم‌هایی برسیم تا در حوزه ترجمه، چاپ و نشر بتوانیم دستاوردهایی داشته باشیم و با دست پر برای ادامه همکاری‌ها فعالیت کنیم.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر افزود: مهم‌ترین اقداماتی که در این نمایشگاه انجام می‌دهیم رایزنی برای جلب مشارکت ناشران از کشورهای مختلف است. همچنین برای معرفی حوزه کتاب و نشر ایران به افرادی که در نمایشگاه شرکت کردند، تلاش می‌کنیم. وظیفه رایزنی فرهنگی زمینه‌سازی برای حضور بخش‌های مختلف فرهنگی کشور است.

او با بیان اینکه در قطر کلاس‌هایی برای آموزش زبان فارسی راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: همچنین کتاب‌های آموزش زبان فارسی در غرفه ایران به دوستداران این زبان ارائه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند در غرفه ایران برای کلاس‌های زبان فارسی که به صورت مجازی یا حضوری در محل رایزنی فرهنگی ایران در قطر برگزار می‌شود، ثبت نام کنند.

عرضه ۸۰۰ عنوان کتاب از ۶۰ ناشر در نمایشگاه قطر

سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه با شعار «با خواندن رشد می‌کنیم» و با حضور وزیر خارجه قطر روز سه شنبه افتتاح شد و عربستان میهمان ویژه این نمایشگاه است.

خانه کتاب و ادبیات ایران در هفتمین حضور خود در این نمایشگاه به نمایندگی از صنعت نشر کشورمان با غرفه‌ای به مساحت ۳۶ مترمربع به معرفی و عرضه ۸۰۰ عنوان کتاب از ۶۰ ناشر در موضوع‌های کودک و نوجوان، کتب نفیس، آموزش زبان‌فارسی، موضوعات قرآنی، تقریب مذاهب و… می‌پردازد. همچنین معرفی ظرفیت‌های نشر ایران در حوزه تولید محتوا و تصویرگری کتاب کودک، برگزاری کارگاه خوش‌نویسی و… از دیگر برنامه‌های غرفه ایران در این نمایشگاه است.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه که با حضور ۵۰۰ انتشارات از ۳۷ کشور از ۲۲ خرداد آغاز به کار کرده تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاه‌های شهر دوحه پذیرای علاقه‌مندان است. در این نمایشگاه ۱۸۰ هزار عنوان کتاب در ۷۵۰ هزار جلد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *