اخبار

معرفی شعر و ادبیات فارسی به زبان انگلیسی در یوتیوب

بهادر باقری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، برنامه معرفی شخصیت‌های ادبی ایران به زبان انگلیسی در یوتیوب را آغاز کرد.

بهادر باقری در صفحه مجازی شخصی خود در این باره توضیح داده است: «یوتیوب، بدون تردید یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های جمعی جهان است و برخی ویدئوهای آن، بینندگان میلیاردی دارد. متاسفانه، درباره ادبیات فارسی و شاعران نامدار ایرانی، تقریباً هیچ مطلب علمی و قابل توجهی به زبان انگلیسی در این رسانه وجود ندارد. مدت‌هاست که به این فکر می‌کردم که چگونه می‌توان از این فرصت ارزشمند بهره برد و در ویدئوهای کوتاه، شخصیت‌های ادبی ایران و اندیشه و هنر درخشان آنان را به جهانیان معرفی کرد.

امشب نخستین ویدئو را به عنوان مقدمه به زبان انگلیسی و با زیرنویس فارسی بارگذاری کردم و از قسمت دوم، مباحث حافظ‌شناسی را آغاز خواهم کرد. این نخستین فعالیت علمی و فرهنگی در این زمینه در نوع خود است.

در ضمن عرض کنم که از آغاز ترم، به دعوت دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه پکن و با هزینه آن دانشگاه، (با استفاده از مرخصی بدون حقوق)، برای یک دوره سه ساله تدریس زبان و ادبیات فارسی به چین آمده‌ام. تصمیم گرفتم در کنار تدریس، کار معرفی شاعران در یوتیوب را نیز شروع کنم.

امیدوارم در این کار دشوار و البته مهم و پر ارج، مرا راهنمایی و یاری کنید و مهم‌تر اینکه، این کار را به دوستان خارجی خود و مراکز و سازمان‌هایی که با خارجیان در ارتباطند معرفی کنید. خوب است همه ما بکوشیم ارزش‌های فرهنگی و ادبی و حِکمی ایران‌زمین را در حد توان و فرصت و بضاعت خویش به مشتاقان و علاقه‌مندان آن معرفی کنیم. منتظر راهنمایی‌ها و یاری‌های دوستانه و ناب شما هستم.»

بهادر باقری دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی تهران است. وی تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های اوکراین، کلمبیا، اروگوئه، ارمنستان و بنگلادش را در کارنامه دارد.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *