اخبار

زبان فارسی را با حمایت از نویسندگان و ساخت فیلم در افغانستان گسترش دهیم

مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی الهدی، خواستار حمایت از نویسندگان و ناشران افغانی برای گسترش بازار نشر و زبان فارسی در این کشور شد.

«حجت‌الاسلام محمد اسدی موحد»، مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی الهدی درباره اشتراکات فرهنگی و زبانی ایران و افغانستان و اقدامات این مؤسسه برای گسترش زبان فارسی به خبرنگار آنا گفت: یکی از کشور‌هایی که باید در بحث زبان فارسی به آن اهمیت بدهیم افغانستان است. تصور نکنید به دلیل اینکه مردم افغانستان به زبان فارسی صحبت می‌کنند باید این زبان را رها کنیم، بلکه باید از نویسندگان و شاعران فارسی در افغانستان باید حمایت شود.

مدیر انتشارات الهدی خاطرنشان کرد: متأسفانه در افغانستان اقبال مردم برای استفاده از زبان انگلیسی افزایش یافته و باید زبان فارسی را از راه ساخت فیلم‌ها، رمان‌های فارسی و حمایت از نویسندگان افغانستانی گسترش دهیم. به هرحال نویسندگان افغان تسلط بیشتری بر ذائقه مردم افغانستان برای نوشتن کتاب دارند و ناشران باید از این قشر حمایت کنند.

وی افزود: تقویت بازی‌های رایانه‌ای به زبان فارسی، ساخت پویانمایی برای دانش‌آموزان و دانشجویان و نوشتن داستان‌های کودک از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانیم از آن‌ها برای گسترش زبان فارسی در افغانستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر بعضی سکو‌های خرید کتاب از جمله طاقچه و فیدیبو در افغانستان با استقبال می‌شود و باید این‌ها را تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام اسدی موحد درباره وضعیت زبان فارسی با توجه به استقرار حکومت طالبان در افغانستان گفت: با تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان، ما باید در قسمت فرهنگی با رعایت قوانینی که حاکم بر این کشور است، حضورمان را در آنجا قوی و فهرستی از کتاب‌هایی در حوزه زبان فارسی و دانشگاهی که آن‌ها اجازه ورود آن را می‌دهند، تهیه و برای آن‌ها ارسال کنیم.

مدیر انتشارات بین‌المللی الهدی با درخواستی نسبت به اینکه ناشران ایرانی بازار افغانستان را رها نکنند، افزود: ما به عنوان انتشارات الهدی که سی سال آنجا بودیم، آماده کمک به ناشران برای حضور در افغانستان هستیم و یکی از راهکار‌هایی که حضور ناشران ایرانی و افغانی را تسهیل می‌کند، برگزاری نمایشگاه کتاب است که امیدواریم به انجام برسد.

*اشتراکات فرهنگی تمدنی ایران و افغانستان زیاد است

وی در پایان گفت: افغانستان تنها یک مرز با ما دارد و اشتراکات فرهنگی و تمدنی بسیاری با این کشور داریم و جزو کشور‌هایی است که بیش از سایر ملل از کالا‌های فرهنگی ما استفاده می‌کند و یکی از بازار‌های قوی محصولات ما افغانستان است. بنابراین، باید با ارسال کتاب رایگان و انبوه به افغانستان به راهمان ادامه دهیم. همچنین کار‌های نشریه «سیمای بلخ» در انتشارات «الهدی» درحال انجام است و نویسندگان ایرانی و افغانستانی می‌توانند به این نشریه برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری افغانستان کمک کنند.

منبع: آنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *