یادداشت

شهیدی که رهبر انقلاب او را پیشتاز دفاع از کشور معرفی کرد

کتاب “آقا سعید” بازگو کننده بخشی از تاریخ شفاهی کرمانشاه و زندگی شهید سید محمد جعفری است.

کتاب ” آقا سعید” چهارمین اثر منتشر شده در مورد زندگی شهید سیدمحمدسعید جعفری است که با قلم محمد مهدی همتی در ۶۶۲ صفحه توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

کتاب آقا سعید با سبک روایی بازگو کننده بخشی از تاریخ شفاهی کرمانشاه از دوران پیش از انقلاب تا سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی است که با تمرکز بر زندگی شهید سید محمد جعفری نوشته شده است.

این کتاب بازگوی زندگی و رشادت‌های نخستین فرمانده شهید سپاه غرب کشورمان است که هجدهم بهمن سال ۱۳۳۱ در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه به‌دنیا آمد.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده می‌خوانیم رهبر معظم انقلاب در سفر به استان کرمانشاه، در مهر ۱۳۹۰، سه بار به شهید سیدمحمدسعید جعفری اشاره کردند، ایشان ابتدا در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند: یک ماه بعد از پیروزی انقلاب، یعنی در اسفند سال ۱۳۵۷، جوان‌های کرمانشاهی بودند که رفتند تا از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند؛ اولین گروه‌هایی که برای دفاع در مقابل ضدانقلاب بسیج شدند و رفتند که بعضی از همان‌ها جزو شهدای نام‌آور کرمانشاه‌اند.

به فرموده‌ رهبر انقلاب شهید سیدمحمدسعید جعفری، شهید پیشرو و پیشتاز، با جمع رفقای خود رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند؛ فهمیدند که معنای این دفاع چیست؛ تسلط ضدانقلاب بر یک پادگان نظامی، معنایش چیست. این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، آن نقطه برجسته‌ای است که نباید مغفول بماند.

این کتاب بازگو کننده خاطرات یاران و همراهان اوست که به صورت بخش‌بندی شده به مخاطب ارائه می‌شود؛ به این صورت که هر کدام از خاطرات، تکمیل‌کننده بخش قبلی است و در عین حال، از زاویه‌ای جدید به ماجرا نگاه می‌کند.

شهید سید محمد سعید جعفری تنها ۳۶ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسید، اما عرصه فعالیت‌هایش قبل و بعد از انقلاب به گونه‌ای گسترده بود که بر فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کرمانشاه اثر گذاشت و با گذشت چهل سال از شهادتش، همچنان در یک سو طرفدارانی جدی و در سوی دیگر مخالفانی سرسخت دارد.

همچنین تا پیش از انتشار این کتاب که بر مبنای پژوهش، اسناد و منابع متنوعی تهیه و تألیف شده، آثار دیگری مثل «مردی برای همیشه»، «روشن‌تر از خورشید» و همچنین کتاب «اولین فرمانده» در رابطه با تحولات، اقدامات و اتفاقاتی که برای شهید محمددسعید جعفری رخ داده، چاپ و منتشر شده است.

شهید سید محمد سعید جعفری، نخستین فرمانده سپاه غرب کشور، چهارم آبان ۱۳۵۹ در منطقه قراویز سرپل ذهاب به شهادت رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *