اخبار

احمدوند: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محل دیدار اهالی فرهنگ کشورهای مختلف است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را محدود به کتاب ندانست و افزود: این نمایشگاه زمینه دیدار اهالی فرهنگ از کشورهای مختلف را فراهم می‌کند.

نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی با موضوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ در سالن اهل قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این نشست یاسر احمدوند معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدحسین ظریفیان‌یگانه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر و علیرضا نوری‌زاده نماینده طرح گرنت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۶۰ کشور شرکت کردند، ادامه داد: در سی‌وچهارمین دوره این رویداد میزبان کشورهای مختلف خواهیم بود. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور میلیونی مردم علاقه‌مندی به کتاب نمایش داده می‌شود و بهترین فضا و مکان برای نشان دادن موضوعات فرهنگی است.

به گفته یاسر احمدوند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌تواند با حضور پررنگ باعث بهبود روابط فی‌مابین کشورها شود.

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امیدوارم نمایشگاه کتاب سال آینده نشانگر همکاری بخش‌های مختلف برای تعالی هنری باشد.

او با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در دنیا است، ادامه داد: این نمایشگاه از نخستین دوره به شکل بین‌المللی برگزار شد. این نمایشگاه تنها در حوزه کتاب فعالیت نمی‌کند بلکه رویدادی فرهنگی است که زمینه دیدار اهل فرهنگ را از کشورهای مختلف فراهم می‌کند.

روند تکامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز علاقه مردم به نمایشگاه کتاب تهران را به عنوان عامل ویژه این رویداد فرهنگی اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه تا به حال ۳۳ دوره برگزار شده‌است. در دوره‌های ابتدایی ۱۰۰ ناشر در آن شرکت می‌کردند اما در سی‌وسومین دوره شاهد شرکت حدود سه هزار ناشر در این نمایشگاه بودیم. در دوره‌های ابتدایی حدود هشت هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شد که این تعداد در دوره اخیر به ۱۹۰ هزار عنوان کتاب رسید.

علی رمضانی با اشاره به اینکه سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران به شکل حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: در دوره قبل کسی مجبور نبود مسیر شهرها را بپیماید تا به تهران برسد و در نمایشگاه کتاب شرکت کند، بلکه هر فرد می‌توانست از خانه به کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دسترسی داشته باشد.

قائم مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه در هر دوره در بخش بین‌الملل، رئیس نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای مختلف شرکت می‌کنند، افزود: از امروز فعالیت‌ها برای حضور کشورهای مختلف در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد.

احمدوند: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محل دیدار اهالی فرهنگ کشورهای مختلف است

۵۰ درصد تخفیف برای ارسال کتاب ناشران خارجی

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی با بیان اینکه این نشست برای نخستین‌بار در ایران برگزار شده‌است، افزود: سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان بیش از سه هزار ناشر و بیش از چند میلیارد بازدیدکننده بود. آمار و اعداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشان دهنده فرهنگ غنی ایران و نشان دهنده هم‌نشینی این مردم با کتاب است. به همین دلیل از چندماه قبل در تلاشیم.

اسماعیل جانعلی‌پور ادامه داد: ناشران خارجی می‌توانند کتاب‌های چاپ شده از سال ۲۰۱۵ را برای عرضه و فروش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به ایران ارسال کنند، البته کتاب‌ها پیش از ورود به غرفه کتاب‌ها برای حفظ امنیت بررسی خواهد شد. ناشران نسبت به ارسال کتاب‌های مفیدتر دقت کنند. برای ارسال و حمل بار برای مرسوله‌های فرهنگی به نمایشگاه تهران ۵۰ درصد تخفیف درنظر گرفته شده است.

منبع: ایرنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *