اخبار

کتاب «کیمسه بیلمز حالیمی» روانه بازار نشر ترکیه شد

کتاب «کیمسه بیلمز حالیمی» با عنوان فارسی «کسی حالم نمی‌داند» در ترکیه چاپ و روانه بازار نشر این کشور شد.

 در آستانه برگزاری همایش بزرگداشت مقام علمی پروفسور عبدالباقی گولپینارلی، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در ترکیه، کتاب «کیمسه بیلمز حالیمی» با عنوان فارسی «کسی حالم نمی‌داند» چاپ و منتشر شد.

در سرآغاز این کتاب که به زبان فارسی و ترکی استانبولی منتشر شده است، یادداشت‌هایی از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سید قاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در باره شخصیت، خدمات و مراتب علمی این استاد ادب و عرفان ایرانی اسلامی به رشته تحریر درآمده است.

همچنین، در این کتاب مقالات متعددی از اساتید ایرانی و ترک از جمله توفیق سبحانی، داوود وفایی، رحیم رئیس نیا، رحمان مشتاق مهر، نادره جلالی، پروفسور احمد یاشار اوجاک، احمد گونر سایار به چشم می‌خورد.

در این مقالات، تلاش‌های پروفسور گولپینارلی در تصحیح، ترجمه و تألیف آثار متعدد مربوط به ادبیات فارسی و آثار دینی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در بخش دیگر این کتاب، مقالات و اشعار فارسی و ترکی استاد گولپینارلی گردآوری و ارائه شده است.

پروفسور عبدالباقی گولپینارلی از اساتید زبان، ادب فارسی و عرفان اسلامی بود که نقش ویژه‌ای در معرفی آثار و مفاخر علمی و ادبی ایران در ترکیه داشت. ترجمه قرآن، نهج البلاغه، مثنوی معنوی، گزیده غزلیات حافظ، منطق الطیر، گلشن راز و تألیف کتاب‌هایی مثل مذاهب اسلامی در پهنه تاریخ و تشیع، اهل فتوت در سرزمین‌های اسلامی ترک و منابع مربوط بدانان، حضرت محمد(ص) و احادیث او، آداب و ارکان طریقت مولوی و ده‌ها کتاب دیگر از جمله آثار پروفسور گولپینارلی است. در عین حال، از این استاد بیش 400 مقاله فرهنگی و ادبی به جای مانده است.

شایان ذکر است، همایش بزرگداشت مقام علمی پروفسور عبدالباقی گولپینارلی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در ترکیه و با مشارکت دانشگاه حاجت تپه، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و بنیاد عالی آتاتورک (اول اسفندماه) در آنکارا برگزار شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *