اخبار

کتاب “استدلالی آموزشی در موضوع ولایت فقیه” منتشر شد

کتاب “استدلالی آموزشی در موضوع ولایت فقیه” نوشته شیخ طالب رحمة الساعدی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد منتشر شد.

کتاب “استدلالی آموزشی در موضوع ولایت فقیه” نوشته شیخ طالب رحمة الساعدی توسط مرکز مطالعات حوزوی الهدی و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد منتشر شد.

محورهای این کتاب به شرح زیر است:

1.این کتاب، نخست ضرورت وجود حکومت به‌صورت کلّی، برای نظام‌بخشی به اجتماع را بررسی و آنگاه، نظریّات موجود در اصل شکل‌گیری حکومت به‌صورت کلّی، را خوانش می‌کند و سپس، به اصل وجود نگاه اسلامی دربارۀ حکمرانی در کتاب‌های فقیهان بزرگ از نخستین آنان، شیخ مفید، تا به الان می‌پردازد.

نویسندۀ کتاب، آرا و اندیشه‌های فقیهان را به همراه بررسی و توضیح، ارائه می‌کند تا دلیلی محکم را بر وجود نگاه یکپارچۀ فقیهان در موضوع حکمرانی اسلامی، حکومت و دولت اسلامی و نقش ولیّ فقیه در آنها، به منصّۀ ظهور برساند.

2.در فصل اوّل، پژوهشگر به شماری از موضوعات مقدّماتی می‌پردازد که به‌ترتیب عبارت است از: حکومت به‌طور کلّی، حکومت اسلامی، ولایت فقیه و نقش آن در راهبری دولت و حاکمیّت، تعیین نوع حکومت. پژوهش‌گر، دلیلی را بر ولایت داشتن فقیه در این عرصه‌ها، ارائه می‌کند به اینکه، حکومت اسلامی به رهبری فقیهان در عصر غیبت، دنبالۀ حکومت پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله) و معصومان(علیهم السلام) است.

3.در فصل دوم، پژوهش‌گر دلایلی را بر موضوع ولایت فقیه، از جمله دلیل عقلی و سپس، دلیل نقلی از آیات قرآن و آنگاه دلیل روایی و در آخر اجماع فقیهان بزرگ، ارائه می‌دهد و سپس، به موضوع «حسبه» می‌پردازد که عبارت است از اعتقاد به ولایت داشتن فقیه، در قلمروی محدودتر از آنچه بیشتر فقیهان برای فقیه در اداره امور مسلمانان قائل هستند.

این کتاب ثابت می‌کند که بیشتر فقیهان بزرگ، از شیخ مفید گرفته تا شریف مرتضی، شیخ طوسی، ابن ادریس حلّی، محقّق حلّی، فخر المحقّقین، ابن فهد حلّی، محقّق ثانی (کرکی)، شهید ثانی، مقدّس اردبیلی و صاحب مدارک تا فقیهان معاصر، همگی، ولایت فقیه را باور داشته‌اند؛ البتّه، اینان در گستره و سعه و ضیق ولایت فقیه با یکدیگر اختلاف دارند؛ امّا در ثبوت اصل ولایت فقیه بر امّت اسلامی برای اجرای احکام و راهبری امّت، با یکدیگر اتّفاق نظر و اجماع دارند.

این کتاب در کتابخانه‌های عمومی و خصوصی، دانشگاه‌ها، دفاتر مراجع و علما، حوزه‌های علمیّه و در میان نخبگان و فرهیختگان‌ توزیع شده‌است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *