اخبار

پژوهشگران ایران و فیلیپین از مسئولیت پیروان ادیان در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی گفتند

پژوهشگران و شخصیت‌های فرهنگی و دینی در نشستی که به میزبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل برگزار شد با تبادل نظر و ارائه راهکارهای عملی در راستای آزادسازی قدس شریف، از مسئولیت پیروان ادیان الهی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفتند.

به مناسبت فرارسیدن روز قدس، نشستی با عنوان «جایگاه قدس شریف و مسئولیت پیروان ادیان الهی در مقابل جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه» با حضور جمع کثیری از پژوهشگران و شخصیت‌های فرهنگی و دینی مؤثر و فعالان حامی فلسطین در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن کریم آغاز و در ادامه، عبدالمجید ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مانیل بیان کرد: قدس یا اورشلیم اولین قبله بود که مسلمانان در چهارده سال اول رسالت حضرت محمد(ص) به سوی آن نماز می‌خواندند. همچنین این مکان به این دلیل مهم است که پیامبر اسلام در هنگام معراج از آن دیدن کرد.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم آیه 1 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: “سبْحان الّذی أسْرى بعبْده لیْلاً مّن الْمسْجد الْحرام إلى الْمسْجد الأقْصى الّذی بارکْنا حوْله لنریه منْ آیاتنا إنّه هو السّمیع البصیر”/ پاک و منزّه است آن (خدایی) که شبانه بنده‌اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که اطرافش را برکت داده‌ایم برد، تا از نشانه‌های خود به او نشان دهد، همانا او شنوا و بیناست.

بیت‌المقدس؛ شهر پیامبران

ابوالقاسمی ادامه داد: قدس، جایی است که پیامبران خدا در آن قدم زدند و جایی که فرشتگان نازل شدند، برای سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام مقدس است. این سرزمین که برای میلیاردها نفر در سراسر جهان ارزشمند است اما به طرز وحشتناکی از دهه ۱۹۴۰ با شرارت اسرائیل مواجه شده و بدترین جنایات غیرقابل وصف را علیه فلسطینیان با مصونیت از مجازات انجام می‌دهد و به مقدسات هتک حرمت می‌کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل اظهار داشت: امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ماهیت واقعی اسرائیل و خطراتی را که برای کشورهای مسلمان اطراف و همچنین، برای تمام مردم جهان ایجاد می‌کند را مدنظر قرار دادند و به همین دلیل آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کردند تا مسلمانان و مردم سراسر جهان، مشقت فلسطینیان را  در این روز یاد کنند و برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن با هم متحد شوند.

وی تأکید کرد که به عنوان پیروان ادیان ابراهیمی بر همه ما واجب است که راههایی درباره فهم این موضوع و تأثیر آن بر باورهایمان بیابیم. ارائه درک دقیقی درباره اهمیت این سرزمین مقدس در ارتباط با ایمان ابراهیمی و آگاهی از مسئولیت پیروان این سه دین در این موضوع است.

دولت‌ها صدای مظلومیت مردم غزه را بشنوند

اسماعیل زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین با اشاره به فلسفه روزه و ماه مبارک رمضان گفت: پیامبر اسلام ماه رمضان را بهار قرآن نامید و فرمودند که خواندن یک آیه از قرآن در این ماه برابر با ختم کامل  یک قرآن کریم در ماه‌های دیگر است. ان شاءالله تمام مسلمانان و برادران و خواهران در این ماه مقدس توجه زیادی به تلاوت قرآن داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های روزه داری در ماه رمضان، توجه به مردم مظلوم است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس شناخته می‌شود. این روز جهانی برای جلب توجه مردم جهان به ویژه مسلمانان است تا فراموش نکنند که این سرزمین بیش از 75 سال توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی تصرف شده است.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: در تحولات اخیر در فلسطین اشغالی، به ویژه نوار غزه متأسفانه بی تفاوتی و کم توجهی برخی از دولت‌های مسلمان و همچنین حمایت قدرت‌های زورگوی غربی از رژیم صهیونیستی، باعث شده تا رژیم اسرائیل حقوق بین‌الملل را نادیده گرفته و به فراخوان‌های بین‌المللی برای قطع حمله به غزه توجهی نکنند.

پروفسور جولکیپلی وادی، رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه یوپی نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که به بررسی سرنوشت فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت.

وی مطرح کرد: اقدامات اسرائیل شامل شهرک سازی غیرقانونی در قدس (بیت المقدس)، کرانه باختری و غزه است که نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌‎های سازمان ملل است. تلاش برای سوزاندن مسجدالاقصی در سال 1969 به خشم جهانی مسلمانان و تشکیل سازمان همکاری اسلامی (OIC) منجر شد. با وجود این، کنترل اسرائیل با نقض بیشتر قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله انتقال بحث برانگیز سفارت ایالات متحده به اورشلیم در دوران ریاست جمهوری ترامپ ادامه یافت.

رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه یوپی عنوان کرد: هدف پروژه صهیونیستی محاصره بسیاری از مناطق خاورمیانه با اقدامات نظامی مداوم جهان اسلام است. انتقادها به دلیل قدرت غالب حامی اسراییل مطرح می‌شود و حملات را خطرناک می‌کند.

اتحاد و یکپارچگی؛ موثرترین سلاح برای مقابله با صهیونیست‌ها 

نجیب طاهر، دبیرکل شورای علمای فیلیپین با اشاره به اهمیت گرامیداشت روز جهانی قدس تأکید کرد: این روز جهانی متعلق به برادران و خواهران ماست که از بی عدالتی اسرائیل رنج می‌برند. تنها راه پیش روی، اتحاد است. وحدت تنها راه حلی است که می‌تواند به طور مؤثر به همه مشکلاتی که مسلمانان در سراسر جهان با آن مواجه هستند، پایان دهد.

ناصر ابینال، رئیس مرکز امامت مانیل هم در سخنانی، به نامگذاری روز قدس از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: روز جهانی قدس، روز نشان دادن همبستگی با مردم فلسطین مظلوم و اعلام مخالفت با ظلم و ستم رژیم صهیونیستی است. روز قدس از منظر ژئوپلیتیکی، منطقه خاورمیانه و جهان را برای منافع تمام انسان‌های دوستدار صلح تغییر داد.

وی ابراز کرد: محور مقاومت که روز قدس ایجاد کرده است، شامل حزب الله لبنان، انصارالله یمن و حرکت حزب الله عراق و گروه‌های مقاومتی دیگری که در سراسر خاورمیانه پراکنده هستند، است و اکنون به واقعیتی تبدیل شده که آیین اسلامی صلح، عدالت، مهربانی و همزیستی با پیروان ادیان دیگر را ترویج می‌کند.

ابینال افزود: وظیفه مردم این دنیا، مسلمان یا غیر مسلمان که به عدالت خدا و روز قیامت که در آن تمام اعمال آنها به حساب خواهد آمد، ایمان دارند، اعتراض، همدردی و حتی کمک به فلسطینیان مظلوم با فریاد زدن برای آتش بس و متوقف کردن قتل عام زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطین که کمک می‌خواهند است. باور دارم که هر چیزی که جمهوری اسلامی ایران برای انتقام شهیدان اخیرش در سوریه انجام دهد، متناسب با عدالت خواهد بود.

کشیشEahvilla Maga Cabillas   از کلیسای مستقل فیلیپین نیز در این نشست، مطرح کرد: روز جهانی قدس روز اعتراض سالانه طرفداران فلسطین است. روز قدس رویدادی که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به ابتکار رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران از سال 1979 جهت حمایت از فلسطینی‌ها و مخالفت با رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

وی گفت: ادیان ابراهیمی، اسلام، مسیحیت و یهودیت ریشه‌های مشترکی در فلسطین تاریخی دارند که عموماً به عنوان سرزمین مقدس شناخته می‌شود.

کارمن الویار، مدیر مؤسسه معنویت در آسیا در سخنان خود، گفت: قدس به معنای شهر مقدس است. در اسلام، شهر مقدسی که مؤمنان روزی پنج بار در آن نماز می‌خوانند، مکه است. آنها معتقدند که بیت المقدس به دلیل وجود مسجد قبه الصخره، پس از مکه، مکان مقدسی است.

وی تأکید کرد که همگی از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی مطلع هستیم. غزه که از واژه عبری «ازا» به معنای «شهر قوی» است، در طول قرن‌ها بارها فتح شده است. این مکان جایی است که سامسون در آن زندانی بود و همچنین توسط پادشاه داوود اداره می‌شد. اسرائیل، غزه را در محاصره قرار داده و دسترسی به غذا، آب، سوخت، برق، تجهیزات پزشکی و سایر کالاها را مسدود کرده است. در نتیجه مردم از گرسنگی و بیماری می‌میرند.

الویار ادامه داد: با وضعیت کنونی غزه، پیروان ادیان الهی با مسئولیت‌ها و چالش‌هایی مواجه هستند.  مسئولیت اصلی آنها جست‌وجوی خدا، ارتباط با خدا و تا آنجا که ممکن است گوش دادن به پیام خدا است. ما برای دلسوزی، همدلی و نگرانی برای رنج فلسطینیان در غزه، برابری، مبارزه با ظلم، توانمندسازی، قوی تر کردن قربانیان، اعتماد به نفس بیشتر به ویژه در کنترل زندگی و مطالبه حقوقشان از آنها حمایت می‌کنیم.

در ادامه، خانم زینب خاویر، عضو انجمن دوستی زنان فیلیپینی و ایرانی بر ضرورت برقراری عدالت اجتماعی امام علی(ع) در جامعه گفت: فلسطینی‌ها قصد ادامه مقاومت در برابر اشغال صهیونیستی را دارند، همچنین تمام نیروهای مقاومتی به کمک آنها می‌آیند، زیرا عشق آنها به خدا، ترسی را که شیطان برپا کرده، نابود کرده است. والسلام.

نمایشگاه عکس با محوریت غزه، پخش نماهنگ‌هایی با موضوع قدس و سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص تحولات اخیر غزه از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *