اخبار

برگزاری سومین عصرانه ادبیات و شعر در صوفیه

سومین عصرانه ادبیات و شعر در صوفیه، این بار با ادبیات جهانی غدیر و شعر ولایت با حضور ده‌ها ایرانی و علاقه‌مندان به اهل بیت(ع) در رایزنی فرهنگی کشورمان در صوفیه برگزار شد.

در برنامه عصرانه ادبیات و شعر دانشجویان ایرانی، خانواده‌های ایرانیان مقیم و برخی مسلمانان از سایر کشورها و بلغاریان علاقه‌مند شرکت کردند.

در آغاز این مراسم، مسعود احمدی، رایزن فرهنگی کشورمان، با بیان مطالبی درباره شخصیت حضرت علی علیه السلام، سه محور علی‌شناسی شخصیت‌های بزرگ جهان، علی از منظر عرفا و شاعران بزرگ ایرانی و علی از منظر علم و عدالت را مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به دیدگاه‌های بزرگانی همچون مهاتما گاندی، جواهر لعل نهرو، محمدعلی جناح، شبلی شامیل، سلیمان کتانی، جبران خلیل جبران، توماس کارلایل، آن ماری شیمل و هانری کوربن، به بررسی دیدگاه ولفگانگ فون گوته درخصوص حافظ و حضرت علی علیه السلام پرداخت.

وی دیوان غربی شرقی گوته را محصول عشق گوته به حافظ و سروده نغمه محمد(ص) او را که گفت‌وگویی است، میان حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) ناشی از عشق او به این شخصیت الهی دانست و دست نوشته‌های بی نظیر گوته که بر روی آن ها نوشته بود علی ولی الله را بواسطه تمایل و حب او به اهل بیت دانست.

احمدی در ادامه، به بیان دیدگاه‌های شعرای ایرانی در طول تاریخ درباره امام علی(ع) پرداخت و با اشاره به اشعار رودکی، کسایی مروزی، فردوسی، عطار، حافظ، جایگاه امام در مثنوی معنوی مولانا را مورد بحث قرار داد و تأکید کرد: جانمایه پا گرفتن و رشد ادبیات عرفانی در ایران، نام مبارک اهل بیت(ع) و در صدر آن، امام علی بن ابی طالب علیه السلام بوده است.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به مواردی از کلام آن حضرت در باب علم و عدالت، نمونه‌هایی از قضاوت‌ها و کلمات نورانی ایشان را ذکر و تحلیل کرد.

شایان ذکر است، در فواصل این بحث‌ها برنامه مشاعره با موضوع غدیر و علی علیه السلام و نیز اشعار عرفانی به صورت آزاد میان حاضران با بیت آغازین : مشاعره می کنم به نام بسم الله که نام اولش بود لا اله الا الله برگزار شد و با مشارکت خوب ایرانیان ادامه یافت. ایرانیانی که سال‌ها دوری از وطن را تجربه کرده بودند با یک مشاعره صمیمانه و سنتی با محوریت رایزن فرهنگی، فضای اصیل و ادبیاتی خانه‌های ایرانی را دوباره تجربه و با اشتیاق تمام، تکرار کردند.

هموطنان حاضر در نشست با ابراز خوشحالی از برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی، ابتکار برگزاری مشاعره را در این مرحله بی نظیر و شیرین توصیف کردند که ارتباط ایشان را با زبان فارسی و فرهنگ فارسی دوباره زنده کرده است و خواستار تداوم این برنامه ها شدند.

در سومین برنامه عصرانه ادبیات و شعر، فرازهایی از مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) مانند کریمی، بنی‌فاطمه و سایر مداحان به صورت تصویری پخش و با همراهی حاضران همراه شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *