اخبار

انتشار مقاله با موضوع نظامی گنجوی در پاکستان

در روز بزرگداشت شاعر بلند آواز ایران زمین «حکیم نظامی گنجوی» مقاله ای با عنوان «ظهور اندیشه های حکیم نظامی گنجوی در آثار قاضی اختر جوناگری» در مولتان منتشر گردید.

در بخشی از این مقاله که علاوه بر روزنامه های پاکستان (مولتان)، روزنامه پرماننت نیوز (ساهیوال) و لهر ساحل (بهاولپور) در سایت های خبری و رسانه ای کشور پاکستان از قبیل اسلام تایمز، دیلی، نواوقت، پاکستان نیوز انتشار یافته آمده است: «وقتی سخن از حکیم صلح و دوستی نظامی گنجوی به میان می آید و هر ساله به افتخار در روز جهانی این دانشمند ادیب، محافل و نشست های علمی و ادبی برگزار می شود، بی شک نام پرآوازه ی قاضی احمد میان اختر جوناگری ادیب توانای مسلط به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و گجراتی به زیبایی جلوه گری می نماید. چنین شخصیتی که خود را شاگرد نظامی گنجوی می داند، بنیانگذار انجمن آموزش مسلمانان می شود و ریاست این جمعیت را در بین سال های 1927 تا 1935 میلادی عهده دار می گردد. از مشخصه های مهم قاضی اختر این که به زبان فارسی علاقه وافری داشت و در حد زبان مادری با یان زبان سخن می گفت و احترام ویژه ای به ایران و زبان فارسی می داشت. مقالات و کتب تألیف شده ی او به زبان فارسی مؤید این ادعاست.»

سرپرست خانه فرهنگ ایران در مولتان در قسمت دیگری از مقاله می نویسد: «از دستاوردهای ادبی این شاعر برجسته شبه قاره می توان به اولین کتاب ایشان حیات نظامی گنجوی اشاره داشت که در سال ۱۹۱۴ میلادی به رشته تحریر درآمده است و در ادامه باید گفت اگر چه دومین کتاب او که به زبان اردو در سال 1920 میلادی منتشر شد، تاثیر اسلام بر اروپا را مورد بحث و بررسی قرار می داد و به اذعان محققین و اندیشمندان چنین رویکردی از توسلات معنوی به منویات ادبی حکیم نظامی گنجوی متأثر می باشد و این رویکرد منجر به خلق سومین اثر این شاعر شهیر به نام «زرگل» در سال 1982 به زبان های عربی و انگلیسی می شود که مجموعه ای از مقالات ادبی در آن گردآوری شده است.»

آقای مشکی در پایان مقاله آورده است: «فاخرترین اثر قاضی اختر جوناگری را می توان گردآوری «جامع غزلیات نظامی گنجوی» معرفی کرد که با تلاش غیرقابل وصف و شوق سرشار توانست ضمن بهره گیری از مجموعه نسخ خطی موجود با طی مراحل حذف، تصحیح و اضافات در قالبی جامع و کامل آن را گردآوری نماید و بعدها به رسم احترام و ارادت به ایران و ایرانی، این اثر را به شاعر معاصر ایران، استاد وحید دستجردی تقدیم نماید. به تاریخ 6 اوت 1956 میلادی قاضی احمد میان اختر جوناگری در محل زندگی خود شهر حیدر آباد پاکستان جان به جان آفرین تسلیم می نماید و نام او با عنوان نظامی شناس فرهیخته در تاریخ ادبی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان ثبت می گردد. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.»

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *