اخبار

نمایشگاه کتاب تهران فرصت ویژه‌ای برای معرفی ظرفیت‌‌های فرهنگی هند است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر هند در ایران با تاکید بر جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران، فرصت ویژه‌ای برای آشنایی مردم ایران با ظرفیت‌های فرهنگی هند خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از ایبنا ،نشست دیدار یاسر‌ احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران، دوشنبه(3 بهمن‌ماه) در دفتر معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.

احمدوند با اشاره به سابقه طولانی روابط فرهنگی ایران و هند، گفت:‌ ایران و هند دو ستاره تمدن مشرق هستند و ایرانیان، احساس نزدیکی و تعلق به تاریخ، ادبیات و فرهنگ سرزمین هند دارند. با این وجود، روابط فرهنگی هنوز به این پایه نرسیده و حتما با نگاه ویژه سفیر و نخست وزیر کشور هند امیدواریم علاوه بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، روابط فرهنگی نیز ارتقا پیدا کند.

وی افزود: هند را کشوری مستقل، سربلند و دارای ریشه‌های عمیق تمدنی می‌دانیم که در زمینه‌های کتاب، رسانه، تئاتر و موسیقی حتما زمینه همکاری‌های مشترک میان ایران و هند وجود دارد. علاقه‌مندیم که تفاهم‌نامه فرهنگی میان هند و ایران در زمینه فرهنگی هرچه زودتر به امضا برسد و علاقه‌مند حضور موثرتر نمایندگان فرهنگی ایران در برنامه‌های فرهنگی هند هستیم.

احمدوند همچنین با اشاره به فعالیت‌های ترجمه در قالب طرح گرنت، گفت: گرنت، طرح حمایت از ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر است و از این طریق می‌توانیم کتاب‌هایی را معرفی کنیم که ازسوی ناشران هندی به چاپ برسد. به‌زودی فهرستی از کتاب‌های پیشنهادی خود را به شما اعلام می‌کنیم و متقابلا فهرست آثار پیشنهادی شما را دریافت خواهیم کرد؛ همچنین از علاقه‌مندی شما به تمدید تفاهمنامه فرهنگی میان ایران و هند تشکر می‌کنم و امیدوارم با مذاکراتی که  نهایی می‌شود، به زودی بتوانیم تفاهمنامه جدید همکاری‌ها را منعقد کنیم.

وی ادامه داد: ریاست هند در سازمان شانگهای و گروه G-20 را تبریک می‌گویم. مطمئنم هند با ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی که دارد می‌تواند این دو سازمان را گسترش دهد و با تاکید بر جنبه‌های فرهنگی در سازمان شانگهای این سازمان را اقتدار ببخشد. جمهوری اسلامی ایران هم با کمال اشتیاق در فستیوال‌های فرهنگی هند شرکت خواهد کرد، علاوه بر این مایل هستیم دعوت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از هند به‌عنوان مهمان ویژه را تکرار کنیم.

احمدوند افزود: نمایشگاه کتاب تهران، فرصت ویژه‌ای برای آشنایی مردم ایران با ظرفیت‌های فرهنگی هند خواهد بود. علاقه‌مندیم موافقت هند را دریافت کنیم. در این رویداد، هر سال یک کشور به‌عنوان مهمان ویژه حضور دارد؛ فرصت چندانی باقی نمانده و امیدوارم نامه موافقت رسمی هند به‌زودی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود. نمایشگاه کتاب تهران، یکی از پربازدیدکننده‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان محسوب می‌شود که گاهی بازدید از آن در یک روز به ۵ میلیون نفر هم رسیده است. چنانچه علاقه‌مند باشید، می‌توانید با شخصیت‌های فرهنگی و هنری خود در این نمایشگاه شرکت کنید.

وی ادامه داد: در تدارک حضور در نمایشگاه کتاب دهلی هستیم که در سال جدید برگزار می‌شود؛‌ همچنین در نظر داریم سال آینده اجلاس سراسری «بیدل دهلوی» را برگزار کنیم. خوشحال می‌شویم در این زمینه از همکاری هند نیز بهره‌مند شویم؛ علاوه‌براین از همکاری در بخش کتاب‌های دیجیتال و دیجیتالی کردن استقبال می‌کنیم. معتقدیم دانش متعلق به همه انسان‌ها است و کسی نباید آن را به مرزها محدود کند و امیدواریم دستاوردهای هر دو کشور میان هم به اشتراک گذاشته شود.

در ادامه این جلسه، سفیر هند خطاب به معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیار عالی روابط میان دو کشور را بیان کردید. زمینه‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور ازجمله فرهنگی، تاریخی و ادبیات وجود دارد و در سال‌های اخیر به دلیل کرونا، فرصت حضور در نمایشگاه کتاب تهران را از دست دادیم.

وی همچنین با اشاره به دیدار با غلامعلی حدادعادل، عنوان کرد:‌ در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم درباره اینکه چگونه می‌توانیم کتاب‌های ادبی مهم دو کشور را شناسایی و در برنامه‌ای مشترک این کتاب‌ها را برای دو کشور چاپ کنیم، گفت‌وگو شد. متاسفانه نتوانستیم پروژه‌ای که درباره آن صحبت کرده بودیم پیش ببریم، اما امروز فرصت مناسبی است، آن پروژه را پیش ببریم. تفاهم‌نامه فرهنگی که پیش از این با ایران داشتیم منقضی شد و امروز فرصت خوبی است که دوباره آن تفاهمنامه را اصلاح و به‌روز کنیم. امسال هند رئیس سازمان همکاری شانگهای و رئیس گروه G-20، بزرگترین سازمان اقتصادی جهان است.

سفیر هند همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس آنلاین با حضور 120 کشور و با عنوان کشورهای جهان جنوب ادامه داد: هدف از این کنفرانس این بود که کشورهایی که عضو G-20 نیستند، بتوانند نظرات خود را درباره مسائل حوزه بهداشت، اقتصاد و توسعه فرهنگی مطرح کنند؛ همچنین تابستان امسال کنفرانسی سازمان همکاری شانگهای خواهیم داشت. احساس می‌کنم طی همکاری‌های وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانیم در زمینه فرهنگ و ادبیات و سینما و… همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به رسمیت شناخته شد. ایران توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف نشان‌داده که بسیار مهم است. در این رویداد رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر هند ملاقات داشتند و درباره روابط دو کشور گفت‌و‌گو کردند که این اتفاق مبارکی است و امیدواریم به تقویت روابط فرهنگی دو کشور گسترش آن ادامه پیدا کند.

سفیر هند با اشاره به آخرین حضور این کشور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: در آن سال تعداد ناشران زیادی از هند حضور داشتند. آخرین دوره‌ای که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتیم متوجه شدیم در ایران علاقه زیادی به کتاب‌های دیجیتال وجود در حوزه‌های علمی، فناوری، زیستی و… وجود دارد و ایرانی‌ها به این حوزه‌ها علاقه نشان می‌دادند. می‌توان در این خصوص صحبت کنیم که چگونه می‌توان از این در سطوح مختلف آموزشی استفاده کنیم.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *