اخبار

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تکثر فرهنگی در کشور را معنا کرده است

مدیرعامل انتشارات زائر رضوی گفت: تقریبا در ۲۵ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشته‌ام و معتقدم این نمایشگاه توانسته در دوره‌های مختلف، طیف‌ها و جریان‌های فکری گوناگون در کشور را پوشش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد هاشمی؛ مدیرعامل انتشارات زائر رضوی (وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی) درباره تأثیر این رویداد فرهنگی بر جریان‌های فکری و فرهنگی مختلف در ایران، بیان کرد: تقریبا در ۲۵ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشته‌ام و معتقدم این نمایشگاه توانسته در دوره‌های مختلف، طیف‌ها و جریان‌های فکری گوناگون در کشور را پوشش دهد. توقع از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور هم همین است که زیر چتر کتاب، به تنوع و تکثر فرهنگی در کشور توجه کند.

وی با اشاره میزان تأثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و فعالیت‌های جنبی نمایشگاه کتاب تهران، ادامه داد: نمایشگاه کتاب همانطور که از نامش پیداست، در ماهیت اصلی خود محل عرضه کتاب است، اما برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های جنبی، می‌تواند بر غنای فرهنگی این رویداد بیافزاید. برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان خبره و ده‌ها برنامه دیگر فرهنگی از کارهای تاثیرگذار و خوبی است که می‌تواند موجب تشویق مردم، اهالی نشر و علا‌قه‌مندان به علم و فرهنگ و ادب برای حضور در نمایشگاه شود. در برخی دوره‌ها این رویدادهای جنبی پربارتر و پررنگ‌تر بوده و طبیعتا توانسته تأثیرگذاری مثبت بر ارتقای سطح مطالعه در جامعه و در سطح کلان‌تر بر سطح فرهنگ جامعه داشته باشد. البته در زمینه برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اطلاع‌رسانی به‌موقع رویدادها، بر تأثیرگذاری آنها افزود.

مدیرعامل انتشارات زائر رضوی، همچنین درباره حضور خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: حضور پرشور خانواده‌ها، از ویژگی‌های مثبت و منحصربه‌فرد نمایشگاه کتاب تهران در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌های کتاب در دنیاست. به‌ویژه در دوره‌های اخیر برنامه‌های متنوعی برای جلب توجه کودکان و تشویق آن‌ها به کتابخوانی و قرار گرفتن در فضای مملو از عطر کتاب، در نمایشگاه کتاب تهران به اجرا درآمده است که ضمن استمرار این برنامه‌ها، باید برغنای محتوایی و تنوع آنها افزود. 

وی با اشاره لزوم توجه به مخاطب و بازار جهانی، بیان کرد: فکر می‌کنم نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید در زمینه معرفی فرهنگ ایران به جهان تاثیرگذار باشیم. شاید یکی از دلایل امر این باشد که در زمینه عرضه کالای فرهنگی به‌ویژه کتاب، چندان به مخاطب بین‌المللی توجه نکرده و کالاهای فرهنگی خود را مناسب عرضه در سطح جهانی، ارائه نمی‌کنیم. باید با استفاده از تجربیات موفق و آسیب‌شناسی ریشه‌ای این موضوع، وزنه تأثیرگذاری فرهنگی در سطح جهانی را به نفع خودمان سنگین‌تر کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نقش نمایشگاه کتاب در حوزه دیپلماسی فرهنگی کشور اشاره کرد: کتاب، یکی از دروازه‌های اصلیِ تبادلات فرهنگی است که می‌تواند در زمینه دیپلماسی فرهنگی ایران در سطح بین‌الملل نقش‌آفرین و تأثیرگذار باشد. در این راستا باید به موضوعاتی همچون تولید محتوای مناسب، توجه بیشتر به نهضت ترجمه که مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز هست و همچنین عرضه مطلوب آثار متناسب با استانداردهای روز دنیا، توجه ویژه داشته باشیم. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

منبع: ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *