اخبار

روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان برگزار می‌شود

با همکاری مشترک سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ ترکمنستان، روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان (23 تا 25 بهمن‌‎ماه) برگزار می‌شود.

غلامعباس ارباب خالص، سفیر و نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان با آتاگلدی ‌آشیرویچ شامراداف، وزیر فرهنگ ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که با حضور حسن صالح‌مجد، کارشناس سفارت جمهوری اسلامی ایران و خانم بلبل بابایوا، رئیس بخش بین‌الملل وزارت فرهنگ ترکمنستان در محل این وزارتخانه انجام شد، در خصوص برگزاری «روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان» طی روزهای (23 تا 25 بهمن‌ماه) تبادل نظر صورت گرفت.

ارباب خالص، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان به امضای اسناد مختلف از جمله سند برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: سند برنامه مبادلات فرهنگی می‌تواند راهگشای روابط فرهنگی ما طی سه سال آینده باشد.

وی ادامه داد: براساس سند مذکور فضا برای همکاری‌های گسترده تر فرهنگی وجود دارد؛ با توجه به اینکه این سند یکی از مهمترین اسناد فرهنگی مورد حمایت رهبران دو کشور است.

ارباب خالص اظهار داشت: ما شاهد رفع موانع کرونایی بودیم که به آغاز تبادل هیأت‌ها کمک شایانی کرد به طوریکه طی سال گذشته میلادی، اعزام چند گروه فرهنگی و هنری همانند گروه موسیقی اعزامی از ایران برای جشنواره گردشگری در رایزنی فرهنگی و هیأت‌های هنری در جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در ترکمن آباد و موسیقی در عشق آباد را داشتیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان افزود: شعار امسال از سوی سردار بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان «جوانان سعادتمند با آرکاداگ» نامگذاری شده است و از آنجا که اکثر گروه‌های فرهنگی ما را جوانان تشکیل می‌دهند، این نیز با شعار سال ترکمنستان تلاقی مثبتی دارد.

وی در ادامه سخنانش، پیشنهاد اعزام گروه‌های دانشجویی دانشگاه‌های ترکمنستان برای فرصت مطالعاتی و تقویت زبان فارسی و همچنین، اساتید هنرمند ترکمن به کشورمان به منظور بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی به خصوص قالی بافی را داد.

ارباب خالص به برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران و کمیسیون مشترک اقتصادی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه روزهای (27 تا 29 بهمن‌ماه) برگزار می‌شود و با توجه به برگزاری روزهای فرهنگی ایران در عشق‌آباد و اهمیت فعالیت‌‎های فرهنگی، علاقه‌مندیم گروه فرهنگی در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی در پایان بر ضرورت توسعه صنعت گردشگری دو کشور و حضور گردشگران ایرانی در ترکمنستان و برگزاری جشن مشترک نوروز در منطقه صفر مرزی تأکید کرد.

مردم ترکمنستان علاقه وافری به فرهنگ ایرانی دارند

وزیر فرهنگ ترکمنستان با استقبال از پیشنهادات سفیر جمهوری اسلامی ایران، افزود: مردم ترکمنستان علاقه وافری به فرهنگ ایرانی دارند و مطمئن هستیم در «روزهای فرهنگی ایران در عشق‌آباد» مشارکت قابل توجهی خواهند داشت.

شامراداف با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور گفت: روابط ترکمنستان و ایران در حوزه فرهنگ در سطح بسیار بالایی وجود دارد و ما علاقه‌مندیم در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور، روزهای فرهنگی ایران را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های بزرگ ترکمنستان، برگزاری 300 امین سالگرد بزرگداشت مختوم قلی در سال 2024 خواهد بود و برای این منظور برنامه‌های مشترک مختلفی با سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در نظر گرفته شده است.

در ادامه این دیدار، نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان نکاتی را در خصوص برگزاری «روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان» ارایه داد و گفت: این رویداد فرهنگی شامل برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، نقاشی و خوشنویسی، لباس اقوام، اجرای گروه موسیقی، نمایش فیلم و جشنواره غذای ایرانی می‌شود.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *