اخبار

درسنامه «پنجره»؛ منبع سرفصل آموزشی زبان فارسی در بلگراد

درسنامه «پنجره» به عنوان منبع سرفصل آموزشی زبان فارسی در دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد انتخاب شد.

درسنامه «پنجره» تألیف سعید صفری، استاد زبان فارسی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد از سوی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد به صورت الکترونیکی منتشر و به عنوان منبع سرفصل آموزشی انتخاب شد.

در تهیه محتوای آموزشی این درسنامه، تلاش شده است تا با در نظر گرفتن اصول علمی آموزش زبان دوم/خارجی، مطالب به گونه‌ای ارایه شود تا علاوه بر استفاده در فرصت‌های آموزشی گروهی به صورت کارگاه‌های تقویت مهارت‌های فارسی آموزی، فارسی آموزان نیز متناسب با توانمندی‌های زبانی خود برای تقویت مهارت‌های زبان فارسی از آن بهره مند شوند.

کتاب پنجره از پنج بخش تشکیل شده و هر بخش شامل چند کارگاه است. منظور از کارگاه، درس‌هایی است که برای آموزش موضوعات خاصی تدوین شده و قابلیت تدریس و یادگیری به صورت مستقل را دارد.

بخش نخست این مجموعه، واژه آموزی است و موضوعات آموزشی در هفت کارگاه مستقل ارایه شده است. در تهیه محتوای آموزشی بخش واژه آموزی تلاش شده است تا علاوه بر انتخاب واژه‌ها و اصطلاحات پربسامد با استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌های نوین در آموزش واژه از جمله ایجاد شبکه‌های معنایی، کاربرد واژه در متن، طراحی مناسب و به کارگیری تصاویر جذاب، امکان یادگیری دقیق و تثبیت ذهنی آن فراهم شود و مهمتر از آن، فارسی آموزان الگوهایی علمی برای یادگیری واژه و افزایش گنجینه واژگانی خود بیابد و با این شیوه، واژه های بیشتری را بیاموزند.

بخش دوم کتاب به تقویت مهارت‌های خواندن اختصاص یافته است. این بخش نیز متشکل از هفت کارگاه مستقل است و ضمن رعایت اصول علمی آموزش مهارت خواندن، تلاش شده است تا از متن‌های متنوع و اصیل استفاده شود.

محتوای آموزشی بخش خواندن شامل موضوعاتی در حوزه ادبیات داستانی، ادبیات تعلیمی، طنز و شوخی در ادب فارسی و آشنایی با فرهنگ ایرانی است و از آنجایی که متن‌ها به صورت کوتاه انتخاب شده است، مدرس می‌تواند در ادامه تکالیف بیشتری را متناسب با موضوع هر کارگاه ارایه کند.

بخش سوم کتاب به تقویت مهارت‌های نگارش اختصاص یافته است و این بخش نیز شامل هفت کارگاه است. در این قسمت، علاوه بر آموزش نکته‌های نگارشی گوناگون، تکنیک‌هایی برای شیوه نگارش متن‌های کاربردی از جمله پیامک و رایانامه، پیام‌های رسمی و متن کوتاه خبری آموزش داده شده است.

در بخش چهارم با عنوان ساخت زبان فارسی، برخی از الگوهای دستوری پرکاربرد در قالب چهار کارگاه ارایه شده است و پنجمین و آخرین بخش کتاب، معرفی آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» است که در آن ضمن ارایه اطلاعاتی در خصوص این آزمون، نمونه‌ای از بخش گفتگو در آزمون آمفا گنجانده شده است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *